چکیده:
پس از مطالعه چندین پژوهش درباره آموزش مدیریت در کتابداری، نگارنده گزارشی
درباره آموزش دروس بازاریابی و مدیریت کیفیت در مدارس کتابداری و
اطلاعرسانی)ثبپ(در امریکای شمالی ارائه میکند.نتایج حاصله از حاکی از آن است که
بازاریابی در کمتر از نیمی از مدارسی که در این پژوهش مشارکت داشتند آموزش داده
میشود و مدیریت کیفیت موضوعیست که فقط در دروس رشته مدیریت به آن پرداخته میشود،
آن هم نه به صورت یک درس مستقل!در برنامه درسی دانشگاهی اهمیت بیسار ناچیزی به این
دروس داده میشود، که موجب نگرانیست.هر چند این واقعیت حاکی از تنش دیرپاییست که
در بطن طراحی دورههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی نهفته است.
خلاصه ماشینی:
"اگر چه آموزش مدیریت، مرکز توجه مطالعه وی نبود، اماکاریمطالب جالبی را با توجه به چالش مشترک مدارس کتابداری، برای متقاعد ساختن دانشجویان درباره اهمیت دروس مدیریت در حرفه آنان نتایج این پژوهش نشان میدهد که بازاریابی در کمتر از نیمی از دانشکدههای شرکتکننده در این پژوهش تدریس میشود، و مدیریت کیفیت نیز، فقط به عنوان مطلبی در دروس هسته مدیریت پوشش داده میشود.
3. پژوهشبرای کسب اطلاع بیشتر از تدریس بازاریابی و مدیریت کیفیت در مدارس کتابداری و اطلاعرسانی امریکای شمالی، پژوهشی با هدف کشف این نکته که چند دانشکده چنین دورههایی را ارائه میکنند؛این دروهها چگونه تدریس میشوند؛و اهمیت آنها در برنامه درسی مذکور چیست؛طراحی شده است.
از آنجا که کمتر از 50 درصد از دانشکدهها درس بازاریابی را در تقویم آموزشی خویش دارند، و هیچ یک از آنها دوره مدیریت کیفیت ندارند، میتوان انتظار داشت که دانشکدههای کتابداری موافقتنامه رسمی با دانشکدههای بازرگانی و سایر واحدهای دانشگاهی مرتبط را برای ارائه این دروس به دانشجویان امضاء کرده باشند.
این سؤال باقی میماند آیا دانشجویان به راستی علاقمند به یادگیری مباحث مدیریتی در خلال تحصیل و پس از آن هستند؟که:آیا فارغالتحصیلان رشته کتابداری میتوانند ادعا کنند که توانایی اداره کتابخانه و خدمات اطلاعرسانی را دارند؟، فارغالتحصیلان رشتههای مدیریت در سطوح کارشناسی و کارشناسیارشد در دانشگاههای امریکای شمالی افزوده میشود و در کنار آن، این فارغالتحصیلان در مدیریت و خدمات دولتی نیز تخصص دارند، حال آنکه برای فارغالتحصیلان رشته کتابداری فقط 2 یا 3 واحد مدیریت طی دوره تحصیل آنان در نظر گرفته شده است."