چکیده:
هدف این پژوهش، توسعهی روششناسی تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی است. برمبنای رویکرد نظری کیفیت خدمات، پس از شناسایی مؤلفههای کیفیت در آموزش منابع انسانی، با بهکارگیری این مؤلفهها سامانهی تحلیلی مدل تحلیل اهمیت- عملکرد، روش نوینی برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی ارایه شده است. تحقیق حاضر از نوع تحقیق آمیختهی اکتشافی است که در آن، دادههای کیفی و کمی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و دو پرسشنامه، جمعآوری شده است. بهمنظور انجام مصاحبه، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعدادی از فراگیران و مدرسان دورههای آموزشی مرکز آموزش شرکت مخابرات بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در نتیجهی این پژوهش، 48 مؤلفهی کیفیت در آموزش منابع انسانی مورد شناسایی قرار گرفت و براساس این مؤلفهها و سیستم تحلیلی، مدل تحلیل اهمیت- عملکرد، الگویی عملیاتی برای ارزشیابی و تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی ارایه شد. این الگو، با برخورداری از انعطافپذیری بالا و تحلیل سهبعدی، قادر است کیفیت در آموزش منابع انسانی را ارزشیابی نماید.
خلاصه ماشینی:
"com - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی - استادیار دانشگاه شهید بهشتی مقدمه آموزش منابع انسانی، بر روحیهی کارکنان، رضایت مشتریان، بهرهوری، ایجاد نگرش مثبت کارکنان نسبت به سازمان و در پایان بر اثربخشی کلی سازمان، اثر مثبت دارد؛ لیکن این آموزشها، زمانی میتوانند به تحقیق منافع یادشده منجر شوند و هنگامی میتواند از اثربخشی برخوردار گردند که با اقدامات مدیریت کیفیت، پیوند یافته باشند (کانی، ترزیوسکی و سامسون 1 ، 2002: 1-11)؛ اگرنه، آموزش، به فرایندی بدل میشود که فاقد اثربخشی لازم بوده و نهتنها به تأمین منافع مورد انتظار منجر نخواهد شد؛ بلکه اتلاف منابع سازمانی را نیز بهدنبال خواهد داشت.
براساس تعریف اخیر، کیفیت آموزش منابع انسانی، بهعنوان پدیده یا وضعیتی در نظر گرفته میشود که میتوان با شناسایی مؤلفههایی که معرف آن وضعیت هستند و با ارایهی روش سنجش و تحلیل دادههای به دست آمده از این مؤلفهها، آن وضعیت توصیف و ارزشیابی شود و بدینوسیله، الگویی برای تضمین کیفیت آموزش منابع انسانی ارایه گردد.
در این تحقیق، جهت نمونهگیری برای مصاحبه، از روش نمونهگیری هدفدار و بهمنظور اجرای پرسشنامه، از نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده، استفاده شده است؛ زیرا، با توجه به اینکه در هریک از دورههای آموزشی، فراگیران بهلحاظ تجربهی شرایط فیزیکی کلاس درس، رفتار مدرس و غیره، گروه متمایزی را تشکیل میدهند؛ لذا، هر دوره، بهعنوان یک طبقه در نظر گرفته شده است.
در تحقیق حاضر، بهمنظور تضمین کیفیت آموزش منابع انسانی، این مؤلفهها، در سامانهی تحلیلی مدل IPA، مورد تحلیل قرار گرفتهاند."