چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین جو سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری اعضای هیأت علمی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران بود. روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری اطلاعات میدانی بود. جامعة آماری تحقیق را کلیة اعضای هیأت علمی دانشکده اعم از مردان و زنان تشکیل می دادند. در تحقیق حاضر نمونه به صورت تمام شمار برابر با جامعه بود. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامة جو سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با بهره مندی از دیدگاه های استادان و صاحب نظران حاصل شد و پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامة جو سازمانی 92/0 = ? و برای پرسشنامة مشارکت در تصمیم گیری 96/0 = ? محاسبه و تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد، جو سازمانی دانشکده بسته است، همچنین میزان مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیم گیری های دانشکده شامل تصمیم گیری در مورد مسائل آموزشی، مسائل پژوهشی ، دانشجویی، مسائل مربوط به اعضای هیأت علمی و مدیریتی کم است. بین جو سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری ارتباط معنی داری مشاهد شد (01/0= P). به علاوه بین کلیة مؤلفه های جو سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری اعضای هیأت علمی ارتباط معنی داری مشاهده شد (01/0 = P). از نتایج دیگر تحقیق این بود که بین جو سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری از دیدگاه اعضای هیأت علمی مرد و زن دانشکدة تربیت بدنی تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0 = P).
The purpose of this research was to study organizational climate and faculty member's participation in decision making in Physical Education Faculty of Tehran University. For this purpose, 30 faculty members of Physical Education Faculty were selected with census method as the statistical sample. Data were collected by two questionnaires: organizational climate (?=0.92) and participation in decision making (?=0.96). Finally, the results indicated that organizational climate of Physical Education Faculty was closed and faculty members’ participation in decision making was low. Moreover, the results indicated a significant and positive relationship (P= 0.01) between the two variables (organizational climate and participation in decision making) as well as between all subscales of organizational climate and participation in decision making (P=0.01). Besides, other results showed no significant difference between organizational climate and participation in decision making from male and female faculty member's viewpoint (P= 0.05).
خلاصه ماشینی:
از نتایج دیگر تحقیق این بود که بین جو سازمانی و مشارکت در تصمیمگیری از دیدگاه اعضایهیأت علمی مرد و زن دانشکدۀ تربیت بدنی تفاوت معنیداری وجود ندارد (0/05 P) .
همچنین کوپر2(1997)در تحقیق خود با عنوان اثر(1)- leksiM&yoH (2)- repooC مشارکت در تصمیمگیری بر درک کارمند از تعهد،فرهنگ و جو سازمانی و تأثیر آن بر کار،به این نتیجه رسیدکه افزایش مشارکت کارکنان در تصمیمگیری بر درک آنان از تعهد،فرهنگ و جو سازمانی و کارشان اثرمیگذارد،و اینک بین این متغیرها رابطۀ معناداری وجود دارد(27).
E yecatS (2)- lleppahC (3)- noskcaJ (4)- rettaT&yoH (5)- lawoK تصمیمگیری و اثربخشی دانشگاه ارتباط معناداری وجود دارد(35).
بحث و نتیجهگیری هدف از این تحقیق،بررسی ارتباط بین جو سازمانی و مشارکت در تصمیمگیری اعضای هیأت علمی دردانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران بود.
به علاوه بین روحیۀ گروهی،تعهد شغلی،صمیمیت،فرایند تصمیمگیری،ارتباطات،نظارتو کنترل،ساختار و نفوذ و رهبری با مشارکت در تصمیمگیری رابطۀ معناداری مشاهده شد،به این معنی کهافزایش روحیۀ گروهی،تعهد شغلی،صمیمیت بین افراد،بهبود ارتباطات بین فردی و سازمانی،کاهش تمرکز درتصمیمگیری،اصلاح ساختار سازمانی از ساختار مکانیکی به سمت ساختارهای ارگانیکی و تأثیرگذاری و نفوذبیشتر رهبر سازمان بر کارکنان از طریق قدرت شخصی نه قدرت مقام موجب افزایش تمایل به مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیمگیریهای دانشکده و در نهایت اثربخشی بیشتر در دسترسی به اهداف و مأموریتهایدانشکده میشود.
یافتۀ دیگر تحقیق این بود که بین جو سازمانی و مشارکت در تصمیمگیری از دیدگاه اعضای هیأت علمیمرد و زن دانشکده تفاوت معناداری وجود ندارد.
"etats kroY weN ni segelloc raey-owT fo stnemtraped cimedaca 3233306:rebmuN IMU,ynapmoC gninraeL dna noitamrofnI gnikam-noisiced ni noitapicitrap ytlucaF".