چکیده:
طی دو دهه گذشته، دور نمای رقابت در صنعت بانک داری به طور قابل توجهی تغییر یافته است. این امر به علت نیروهایی همچون قوانین جدید، جهانی سازی، رشد فن آوری و تبدیل به محصول شدن خدمات بانک و افزایش قابل توجه تقاضای مشتریان می باشد. بدین جهت بانک ها در پی ارائه خدمات مناسب به مشتریان بالقوه این خدمات هستند و ارائه خدمات جدید با تحلیل بهتری همراه می گردد، به گونه ای که با تحلیل رفتاری مشتریان بتوان ریسک حاصل از سرمایه گذاری را پیش بینی کرد و بخش بندی مناسبی از نیازمندی های مشتریان برای این خدمات به دست آورد. با این گونه تحلیل ها می توان از هزینه های اضافی بازاریابی جلوگیری کرده و همچنین ضریب پذیرش خدمات را نیز افزایش داد. به دلیل آنکه محیط تصمیم گیری عوامل مختلفی را شامل می شود، به مدلی نیاز است تا هم تعداد متغیرهای بیشتری را تحلیل کرده و هم قابلیت ارائه اطلاعات جهت تصمیم گیری را مقدور سازد. در این مقاله ضمن ارائه مدلی جهت تحلیل رفتار مشتریان با استفاده از شبکه های خودسازمان دهنده، به کشف قوانین وابستگی بین خدمات بانک و نحوه مناسب ارائه خدمات به مشتریان بالقوه جهت افزایش ضریب پذیرش خدمات پرداخته شده است.
During the past two decades، perspective of competition in the banking industry has been changed significantly. This is due to forces such as new laws، globalization، and grows of technology and becoming bank's services to products، and significant grows in customer's demands. Therefore banks try to offer appropriate service to potential customers، and new services offer with better analysis so that with customer behavior analysis، we can predict risk of new investment and obtain appropriate segmentation of customer demand for these services. With such as analysis، company can prevent additional cost of marketing and also increase acceptance of services. Whereas decision making environment made of different factors، we need models so we can analysis more variables and also enable capability of information provision for decision making. In this paper، we present a model for analyzing the behavior of customers with self-organizing map، and discovering association rule among bank's services.
خلاصه ماشینی:
"در این مقالهضمن ارائه مدلی جهت تحلیل رفتار مشتریان با استفاده از شبکههای خود سازماندهنده،به کشف قوانین وابستگی بین خدمات بانک و نحوه مناسب ارائه خدمات بهمشتریان بالقوه جهت افزایش ضریب پذیرش خدمات پرداخته شده است.
در این مقاله سعی شده است تا طبق چارچوبی تحقیق که درشکل 1 ارائه گردیده است در ابتدا مشتریان بانک را با استفاده از شبکههای خودسازماندهنده به خوشههای همگن دستهبندی نموده و سپس به کشف روابط بینخدمات مورد استفاده هر خوشه بپردازیم تا با ارائه محصول مناسب به مشتری بالقوهآن ضریب پذیرش محصولات را افزایش دهیم.
1<tfil :بهتر است از قانون استفاده نشود و براساس حدس الگوی خرید را تعییننمود[2]: تجزیه و تحلیل روش تحقیق در این مقاله با هدف کشف قوانین وابستگی بین خدمات بانک و ارائه خدماتبانکی مناسب به مشتریان بالقوه آنها از دادههای موجود در پایگاه اطلاعاتی بانکپارسیان استفاده شده است.
کشف قوانین وابستگی نتایج حاصل از خوشهبندی مشتریان به عنوان ورودی این مرحله برای شناساییخدمات مورد علاقه هر خوشه استفاده شده است.
در مورد پاسخ به سوال دیگر تحقیق که بیان شده است"ارائه خدمات بانگیمناسب به مشتریان بالقوه با استفاده از تکنیکهای داده کاوی چگونه میباشد؟"نتایج به دست آمده حاکی از آن است که از 21 خدمت در نظر گرفته شده که شامل"اعلام موجودی،دریافت صورت حساب،پرداخت قبض،برداشت وجه،انتقالوجه،عملیات مربوط به چک"از کانالهای مختلف بانکی از شامل"دستگاه mta ،اینترنت،موبایل،تلفن و پایانههای خرید sop "میباشد،12 خدمت درگروه مورد نظر بیشترین استفاده را داشته و قوانین ایجاد شده در قسمت قبلی نشاندهنده این موضوع میباشد."