چکیده:
مهارت شنیداری اغلب مهارتی منفعل انگاشته می شود. از سوی دیگر مطالعه و انجام تحقیق بر روی این مهارت مشکلاتی به همراه دارد. این دلایل سبب شده اند که تعداد تحقیقات و مطالعات بر روی این مهارت نسبت به مهارت ها ی دیگرکمتر باشد. هدف اولیه این پژوهش یافتن تاثیر میزان مهارت شنیداری و انگیزه بر استفاده از راهبردهای شنیداری فراشناختی بوده است. بررسی رابطه بین مهارت شنیداری و میزان انگیزه شرکت کنندگان هدف دیگر این پژوهش بوده است. یافته های این پژوهش مشخص نمود زبان آموزان با مهارت شنیداری سطح بالا و پائین در استفاده از اغلب استراتژی ها (18 استراتژی از بین کل 21 استراتژی) با هم تفاوت معنا داری داشتند. به این صورت که زبان آموزان با مهارت شنیداری سطح بالا به طور معناداری بیشتر از زبان آموزان با مهارت شنیداری سطح پائین از 13 استراتژی استفاده نمودند و زبان آموزان با مهارت شنیداری سطح پائین در 5 استراتژی (بد یا منفی) نسبت به زبان آموزان با مهارت شنیداری سطح بالا به طور معناداری بیشتر استفاده کردند. اما زبان آموزان با میزان انگیزه بالا و پائین چنین تفاوت معناداری در استفاده از استراتژی ها نشان ندادند. زبان آموزان با میزان انگیزه بالا تنها در استفاده از 2 استراتژی از زبان آموزان با میزان انگیزه پائین به طور معناداری تفاوت داشته و بیشتر استفاده کردند. در نهایت این پژوهش نشان داد مهارت شنیداری و میزان انگیزه رابطه مستقیم و مثبتی با هم دارند، هر چند که این رابطه بسیار قوی نبود.
As listening is assumed as a passive skill or as it is difficult to study and conduct researches on this skill، the number of studies based on this skill are less than the studies done on the other skills. The primary purpose of this study was to find any possible differences between high and low proficient listeners and high and low motivated learners' metacognitive awareness of listeningstrategies. The secondary purpose was to find the relationship between listening proficiency and motivation of the participants. The findings of this study indicated that high and low proficient listeners were significantly different in using the listening strategies، i.e.، in 18 strategies out of a total of 21 strategies (high proficient listeners were significantly higher than low proficient ones in using 13 strategies، while low proficient listeners were significantly higher than high proficient
listeners in using 5 (bad or negative) strategies). However high and low motivated learners did not show such a significant difference (high motivated learners were only significantly higher than low motivated ones in using 2 strategies). Finally، this study demonstrated that listening proficiency and motivation had a positive relation with each other، though not a strong one.
خلاصه ماشینی:
"در نظریۀ حاکمیت و مرجعگزینی فعل معین در زیر گره تصریف قرار دارددر حالی که در برنامۀ کمینهگرا برای آن گرۀ مجزایی به نام گروه فعل معین{o1o}ارائه دادهاند در اینمقاله نیز که در چارچوب برنامۀ کمینهگرا صورت گرفته به این گره پرداخته شده و ضمن معرفیبیشتر فعلهای معین زبان فارسی و ارائۀ طبقهبندی منسجمی از این فعلها این گره را براساسفرضیۀ فعل معین دوجزئی به دو گرۀ نمود و جهت تقسیم میکنیم.
3. انواع فعلهای معین در زبان فارسی از میان فعلهایی که توسط زبانشناسان و دستوریان به عنوان فعل معین نام برده شد فعل بایستنکه دیگر در زبان فارسی امروز کاربرد فعلی ندارد و صرف نمیشود و فعل توانستن که بیشتردارای معنی واژگانی است و حامل مختصه دستوری خاصی نیست خارج از گروه فعلهای معینقرار میگیرد زیرا فعلهای معین فعلهایی هستند که جدا از صورت واژگانی خود در مواردیمعنای واژگانی آنها کاهش یافته و میل به دستوری شدن یافتهاند،در حالی که همانند فعلهایواژگانی برای شخص و شمار صرف شده و علاوه بر معنای واژگانی،حاوی مفاهیمی دستوری ونقشی همچون نمود،وجه،جهت و زمان میباشند(بوسمن،1996:45).
جایگاه این گره را به دلیل ارتباط زیاد آن به فعل و متعدی بودن آنبین دو گرۀ نمود و فعل فرض میکنیم اما با توجه به نظر بوورز(2002:219-183)و ردفورد (2004:364)که برای مختصۀ تعدی فعلها نیز گرۀ جدیدی به نام گرۀ تعدی{o1o}ارائه داده است،گروه جهت را در نمودار درختی بین دو گروه نمود و گروه تعدی نشان میدهیم: (14) (به تصویر صفحه مراجعه شود)در زبان فارسی هرگاه گرۀ تعدی با مختصۀ[+تعدی]پر میشود جایگاه گرۀ جهت نیز درشرایط خاص،یعنی ساخت مجهول،توسط فعل معین جهت نمای شدن پر میشود."