خلاصه ماشینی:
"در فیلم چشم شیطان شاهد درونمایهای مغشوش هستیم که کارگردان سعی دارد تا از طریق تدوین، مشکلات اثر را از نقطهنظر پیش برد، دراماتوروژی ناقص و آشفته فیلم رفع کند، ولی از آنجا که در این فیلم حوادث صرفا بدون منطق سینمائی طراحی شدهاند در نتیجه منطق سینمائی کلیه رویدادهای فیلم دچار اشکالات بنیادی است و نتیجتا تدوین نیز نمیتواند ارزش و جایگاه خود را دریابد و تنها طول نماها و قطع و وصل آنها به عنوان یک عمل مکانیکی نه خلاقه در تدوین فیلم مطرح شده است.
ریتم پرتحرک و دینامیک تدوین در فیلم جنگ نفتکشها بخصوص در چند پردۀ نخستین فیلم مبین نگاه و استعداد خوب تدوینگر و دکوپاژ مناسب کارگردان در سکانسهای آغازین این فیلم است، ولی متأسفانه به علت خلاءئی که در فیلمنامه و رویدادهای آن در طول فیلم موجود است،ریتم تدوین از اواسط اثر تا پایان دچار ضعفهای اساسی شد،که البته متوجه مشکلات فیلمنامه فیلم بود.
تدوین و هنر برش نیز در گرو ضعف فیلمنامه سرگردان و حیران است،مونتاژ خلاق مستلزم موجودیت فیلمنامه دراماتیک و قدرتمند است،دربارۀ هنر تدوین در فیلمهای جشنوارۀ دوازدهم فجر نمیتوان جدا از عوامل ساختاری دیگری از جمله:مواد کافی دکوپاژ-فیلمبرداری خوب-دقت منشی صحنه به هنگام فیلمبرداری صدابرداری و صداگذاری متناسب با رویدادهای فیلم و شناخت دقیق و علمی تدوینگر از نقاط برش، ریتم،روشهای مونتاژ و بالاخره خلاقیت هنری تدوینگر بحث زیادی انجام داد،اما آنچه زیربنای دراماتوروژی فیلم را جان و شکل میبخشد و تاثیری اساسی بر هنر مونتاژ میگذارد،فیلمنامه است که باید این مشکل و ضعف اساسی را با آموزش و برنامهریزی صحیح هرچه سریعتر رفع کرد."