خلاصه ماشینی:
"سینمای شهودی *احمد طالبینژاد زیر درختان زیتون: مستقل یا وابسته (به تصویر صفحه مراجعه شود) با انتخاب عنوان بالا برای این نوشته، میخواهم از طریق مقایسه زیر درختان زیتون،آخرین کار کیا رستمی با فیلم مهم و اساسی زندگی و دیگر هیچ که اعتراف میکنم دلبسته آن نیستم و در عوض فیلم نخست را میستایم،تکلیف خود را با این نوع سینما روشن کنم.
زیر درختان زیتون اگرچه به عنوان پشت صحنه زندگی و دیگر هیچ تلقی میشود،اما برخلاف آن فیلم اثری متکی به خود است که تمامی ویژگیهایش را از موضوع و ساختار مستقلش میگیرد.
این طرح یاپلات اصلی فیلم است که اما به شیوه نوع جدیدی از سینما که اینک به نام کیا رستمی شناخته شده و البته پیروان فراوان دیگری نیز دارد،نسبت به جریانهای فرعی اما مهم،اصلا برجسته نیست.
تمامی تمهیدات کیا رستمی در فصل نخستین یعنی فیلمبرداری از صحنۀ معروف زندگی و دیگر هیچ و تکرار کسالتبار این صحنه،کاملکننده فصل طولانی انتهای فیلم است."