خلاصه ماشینی:
"تاراز کوزیو،سیاستهای ملیساز مدنظر لینز و استپان را چنین خلاصه میکند: محدودیتهایی برای زبان غیررسمی(غیردولتی)در جامعه مدنی،آموزش و پرورش و رسانههای عمومی صورت میگیرد؛ حقوق شهروندی محدود و انحصاری هستند،که منجر به تسلطکامل ملت اسمی بر دفاتر سیاسی میگردد؛ اعضای بیرون از ملت اسمی(اقلیتها)،به دلیل بسط کاربرد زبانرسمی،به تدریج مجبور به ترک بوروکراسی دولتی میشوند؛ فاکتورهای قومی در اقتصاد نفوذگذار هستند؛ نظام حقوقی به آداب و رسوم،اعمال و نهادهای ملت اسمیمصونیت میدهد )731:1002,oizuk( با این تعریف از دولتهای در حال ملی شدن،به وضوح میتوان بهاین نتیجه رسید که نهتنها اکثریت دولتهای پس از شوروی،بلکه تقریبابسیاری از کشورهای جهان(چندفرهنگی-قومیها)تصویریاقتدارگرایانه و غیردموکراتیک از خود به نمایش میگذارند.
aedi lanoitan desab-etats o} اقلیتهای قومی اهانت تلقی میشوند هستند،زیرا آنها عمدتا از میراثامپراتوری تزاری گرفته شدهاند )141:1002,oizuk( 2-ارزیابی شاخصهای روند دولت-دولتسازی در جمهوریآذربایجان جمهوری آذربایجان نیز همچون دیگر جمهوریهای پس از شوروی،در روند دولت-ملتسازی با موانع و مشکلات بسیار جدی و متعددیروبهرو بوده و هنوز نتوانسته است تصویر روشنی از خود به عنوان یکدولت ملی با ثبات و مطمئن ارائه دهد.
3-سطح وسیع منافع و مداخله خارجی در سیاست آذربایجان،به دلیل عوامل ژئوپلتیکی و نفت،و نیز دستکاری مسائل قومی آذربایجانتوسط نیروهای خارجی و دیگر شکافها و ابهامهای فرهنگی ),retnuh 59:4991( پس از گذشت بیش از پانزده سال از استقلال آن،هنوز بخشهایی ازسرزمین این کشور در خارج از کنترل حکومت مرکزی قرار دارد؛هنوزوضعیت اقتصادی و سیاسی آن بهه شکل مطلوبی تثبیت نیافته است؛وضعیت دموکراسی در آن تیرهوتار دیده میشود و در ارائه چهرهای مستحکم و قطعی از هویت ملی با تنگناهای مختلفی روبهرو میباشد.
همانگونه که ارمنستان تحت تأثیر این نزاع بهتقویت توان نظامی و دفاعیاش مبادرت نموده و به بازیگران منطقهای همچون روسیه به عنوان حامی استراتژیک نگریسته است،برای جمهوریآذربایجان نیز مسئله قرهباغ در صدر تهدیدات امنیتی قرار داشته و اینکشور شدیدا تلاش کرده است که به تقویت قدرت خود از هر طریقیمبادرت نماید."