چکیده:
استان بوشهر یکی از مناطق خرما خیز کشور است که نزدیک به 20 درصد خرمای کشور در آن تولید می شود. با توجّه به افزون بودن تولید نسبت به سطح تقاضای داخلی، صادرات این محصول ضروری است. این امر ضمن آنکه موجب بالا رفتن قیمت محصول در بازارهای داخلی و حمایت از تولیدکنندگان می شود، نقش بسیار موثری نیز در محرومیت زدایی استان می تواند ایفا کند. همجوار بودن با بازارهای حوزه خلیج فارس، مزیت عمده ای برای صدور این محصول به خارج از کشور فراهم می آورد ولی عدم استفاده صادرکنندگان از فرصت های موجود در بازارهای خارجی و آشنا نبودن صادر کنندگان با اصول علمی بازاریابی بین الملل، باعث شده است که صدور این محصول با نوسانهای زیادی روبه رو باشد. بنابراین در مقاله حاضر تلاش بر آن است تا با تعیین اهمیت مواردی چون آشنا بودن صادر کنندگان با فرصت های موجود در بازار، بتوان پاره ای از معضلات موجود در زمینه صادرات این محصول را نیز آشکار ساخت.
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که آگاهی از فرصت های موجود در بازارهای خارجی خرما در افزایش صادرات آن بسیار موثر است.
خلاصه ماشینی:
"همچنین Z محاسبه شده برای پرسشهای 1،3،5،7،8،11،13 کوچکتر از Z جدول است )46/1-50/0 Z( ،بنابراین میتوان گفت که در این نمونه،میزان آگاهی صادرکنندگان خرما از ذائقه بازار مصرف،الگوی مصرف بازارهای موردنظر،واسطههای موجود در بازار، قیمتگذاری محصول مشابه کشورهای دیگر،فرهنگ مذاکره واسطهها و بازارهای بالقوه و احتمالی،بسیار ناچیز و کمتر از حد متوسط و میزان آگاهی صادرکنندگان از مقررات صادرات در بازارهای مصرف،بیشتر از حد متوسط است.
با توجه به اینکه Z محاسبه شده برای پرسشهای 2،4،6،9،10،12،16 بزرگتر از Z جدول است بنابراین میتوان گفت که در سطح اطمینان بسیار بالا،آشنایی با ذائقهها و سلیقه بازار مصرف،آشنایی با الگوهای مصرف و منظور کردن در طرح محصولات،آشنایی با واسطهها،آشنایی با مقررات صادرات در بازارهای مصرف، آشنایی با فرهنگ مذاکره واسطههای خارجی و شناخت بازارهای بالقوه و احتمالی،بر افزایش صادرات خرما مؤثر است و آشنایی با سیاست قیمتگذاری رقبا،بر افزایش صادرات این محصول بیاثر است.
2. آزمون Z برای انجام این آزمون،فرضیه 0 H و 1 H به صورت زیر تعریف میشود و محاسبات لازم براساس مربوط بیان شده انجام میگیرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون Z محاسبه شده از a Z جدول در سطح 50/0-a بزرگتر است بنابراین با اطمینان 95 درصد نتیجهگیری میشود که میانگین نمونه به میانگین جامعه تعلق دارد و در نتیجه،فرض 0 H رد و فرض 1 H مورد تأیید قرار میگیرد بدین معنا که آگاهی از فرصتها باعث افزایش صادرات خرما میشود."