خلاصه ماشینی:
آقای دکتر علیرضا درخشان،مدرس دانشگاه: (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به اطلاعاتیکه از تجارت الکترونیکدارم و اینکه عضوکمیته سه نفره تجارتالکترونیک ایران هستم کهزیر نظر مستقیم سازمانملل میباشم،اعتقاد دارمبسیاری از مطالبی کهراجع به تجارت الکترونیک در ایران گفته میشوددر واقع تجارت الکترونیک نیستند بلکه تجارتاینترنتی میباشند در حقیقت ما تجارت اینترنتی راراهاندازی کردهایم و نام آن را تجارت الکترونیکگذاشتهایم و به دلیل اینکه اغلب کسانی که دراین زمینه صحبت میکنند تحصیلات آکادمیکندارند مشکل ایجاد میشود بهعنوان مثال دو نفراز تجارت الکترونیک صحبت میکنند که درستمخالف همدیگر هستند.
در نتیجه یکی از مباحثی کهمیبایست بهخوبی در سطح جامعه شکافته شود، توجه به مفهوم بنیادین کسبوکار و تجارتالکترونیک است که اگر بتوانیم تعریف درستیاز آن داشته باشیم آنگاه اهمیت توسعه بسترمخابراتی،توسعه فرهنگ استفاده مؤثر از بسترهاو اهمیت قوانین و مقررات مشخص میشود.
اگر قوانین ذکر شده در این رژیم جدید رابا قوانینی که در حال حاضر جریان دارد مقایسهکنید،شاهد تفاوتهای بسیاری خواهید بود،زیراقوانینی که در تجارت الکترونیک لازم است باقوانینی که در تجارت سنتی و اینترنتی لازم استهیچ ارتباطی با همدیگر ندارند.
در اینجا نیز همانطور که آقای دکتر درخشاناشاره کردند باز هم صحبت از انجام کسبوکار با شیوه جدید مبتنی بر فاوا است و نه استفادهاز ابزار فاوا بهعنوان یک پشتیبان برای روشهایسنتی،در واقع باز هم سیستمها هستند که کاررا انجام میدهند و ارتباط با مشتری را برقرارمیکنند سیستمها هستند که در سازمان یا مؤسسهبرنامهریزی سفارش مشتری را بهطور خودکارانجام میدهند و تخصیص فعالیتهای مختلفیکه در رابطه با انجام یک سفارش میباشد را بهطور خودکار انجام میدهند و حتی در ارتباط باتأمین کنندههای دیگری که در انجام یک سفارشنقش دارند به شکل خودکار اتفاق میافتد و درواقع یک مؤسسه نهتنها در داخل خود بلکه درحلقههای ارتباطی با مشتریان و مخاطبین و همتأمین کنندگان بالادستی بهعنوان یک مجموعهیکپارچه عمل میکند و این همان خودکارسازیارتباط بین فرایندها بدون دخالت انسان است.