چکیده:
هدف: هدف این مطالعه، بررسی سطح آگاهی واجشناختی دانشآموزان کمتوانذهنی آموزشپذیر دوزبانه در زبان آموزشی در قیاس با گروههای همتای سن عقلی و تقویمی بود. روش: نمونه از میان جامعه دانشآموزان استثنایی دوزبانه (آذری-فارسیزبان) شهرهای تبریز و ارومیه انتخاب شدند (75= n). آگاهی واجشناختی با بهرهگیری از آزمونهای محقق ساخته که مهارتهای تشخیص واج آغازین، تقطیع واج، ترکیب واج و تشخیص قافیه را اندازه میگرفتند سنجیده شدند. یافتهها: نتایج نشان دادند که بین کودکان کمتوان ذهنی و همتایان سن تقویمیآنان، در همه مولفههای آگاهی واجشناختی تفاوت معنیدار آماری وجود داشته و شرکتکنندگان گروه دوم، بهتر عمل میکنند. مقایسه عملکرد کمتوانان ذهنی با همتایان سن عقلی، نشان داد غیر از مولفه تشخیص واج آغازین، در سه مولفه دیگر، کودکان عادی عملکرد بهتری دارند. نتیجهگیری: کودکان کمتوان ذهنی در قیاس با همتایان سن تقویمی و عقلی خود، در تکالیف آگاهی واجشناختی ضعیفتر عمل میکنند که علت این امر را احتمالا میتوان از یکسو به تفاوت ماهیتی در عملکرد شناختی و از سوی دیگر به لنگش رشدی در این گروه نسبت داد.
Objective: The purpose of this research was to survey the phonological awareness skills level among the bilingual students with educable intellectual disabilities and their peers with chronological and mental age groups.
Method: The sample was selected from the bilingual (Azari- Farsi) students with intellectual disabilities (ID) in Tabriz and Urmia. The final sample included 25 people from every group (n: 75). Four tasks were administered to evaluate phonological awareness skills: initial phoneme، phoneme dissecting، and phoneme synthesis and rhyme recognition tests.
Results: The results revealed that concerning all phonological awareness skills، there were meaningful statistical differences among the intellectually disabled students and their matched chronological group، and that، the participants in the second group had done better. The comparison between the functions of intellectually disabled، with their mental age matched group ، indicated that; except for the initial phoneme recognition indicator، concerning the three other skills، the normal students had done better.
Conclusion: The total results suggest that the intellectually disabled students، in comparison with matched chronological and mental age groups had done their phonological awareness skills weaker، that the reason for this difference can be probably related، form one way، to the natural difference in recognition function، and from the other way، can be related to the lameness and postponed growth in this group.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری:کودکان کمتوان ذهنی در قیاس با همتایان سن تقویمی و عقلی خود،در تکالیف آگاهی واجشناختی ضعیفتر عمل میکنند که علت این امررا احتمالا میتوان از یک سو به تفاوت ماهیتی در عملکرد شناختی واز سوی دیگر به لنگش رشدی در این گروه نسبت داد.
جهت بررسی وجود تفاوت معنیدار بین سه گروهشرکتکننده در مولفههای آگاهی واجشناختی ازآزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد که درادامه نتایج آن در جدول 2 آورده شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%04217SKPG042G% یافتههای مندرج در جدول 2 بیانکننده اینهستند که در تمام مولفهها بین گروه کمتوان ذهنی وگروه همتای سن تقویمی و سن عقلی،تفاوت معنیداروجود دارد.
M. D,redworB dna hcraeser drow thgis fo weiver dna sisylana gnidaer lanoitcnuf gnihcaet rof snoitacilpmi sti ereves dna etaredom htiw slaudividni ot ,noitacudE laicepS fo lanruoJ ehT.
C ot ytivitisnes o rosrucerp latnempoleved E} &%04218SKPG042G% {E nwoD htiw slaudividni morf ecnedivE:?emenohp nA:gnitirW dna gnidaeR.
A. J,keleC nerdlihC ni noitsiuqcA ssenerawA lacigolonohP dna noitadrateR latneM gnitsixeoC htiW ni seussI yraropmetnoC.
emordnys nwoD htiw nerdlihc rof noitacurtsni yranilpsidretnI nA:gnitirW dna gnidaeR .
C,dlorraJ mret-trohs labrev neewteb spihsnoitaler ehT drow wen dna,ssenerawa lacigolonohp,yromem tnempoleved lacipyt morf ecnedivE:gninrael latnemirepxE fo lanruoJ.
J. E,ydenneK htiw nerdlihc ni slliks ssenerawa lacigolonohp latnempoleveD ni hcraeseR.
K,nuS gnuoyK sti dna ssnerawa lacigolonohp fo noitsiuqca htiw slaudividni ni gnidaer ot pihsnoitaler fo lanruoJ naisalartsuA.
J. C,snomeL sti:emordnys nwoD htiw nerdlihc fo ssenerawa fo ssenevitceffe eht dna daer ot gninrael ni elor ,(2)31,libasiD veD seR.
A,tdlevretsyB naV gnidaer dna ssenerawa lacigolonohP.
L,iccureV ssenerawa lacigolonohp dna slliks gnidaeR fo lanruoJ.