چکیده:
در دهههای گذشته یکی از دغدغههای عمده در حوزۀ صنایع غذایی ایران، شکست کسبوکارهای کوچک و متوسط در تبدیل آنها به شرکتهای رشدیافته و شناختهشده بوده است. با توجه به سهم عمدۀ آنها در رشد اقتصادی، این مسئله بیان میشود که الگوی رشد کسبوکارهای مذکورکدام است؟ بهمنظور رسیدن به الگوی رشد این کسبوکارها، از روش کاربردی (بر حسب هدف)، رویکرد کیفی (بر اساس گردآوری نظامند دادهها) و راهبرد داده بنیاد استفاده شد. گردآوری دادهها، طی مصاحبۀ عمیق با 13 نفر از مؤسسان کسبوکارهای کوچک و متوسط، در حوزۀ صنایع غذایی استان تهران صورت گرفت که فرایند رشد را تجربه کردهاند. روش نمونهگیری در این پژوهش، گلولۀ برفی است و الگوی بهدستآمده نشان میدهد، مقولۀ اصلی که به پیامدهای رشد منجر میشود، استمرار اشتیاق کارآفرینانه است. چنانچه برخی شرایط زمینهساز، بر استمرار اشتیاق کارآفرینانه تأثیرگذار باشد، میتوان از طریق راهبردها و تحت تأثیر ویژگیهای محیطی و واسطهای خاص، شاهد رشد این شرکتها بود و بر این اساس، سیر داستان ترسیم میشود.
During the previous decade، SMEs’ failure in transforming into established businesses، in food industry has been one of the major concerns. Thus the aim of this research is responding to this concern :what is the SMEs growth factores in Iran food industry? for this reason، researchers use qualitative strategy and Grounded Theory. data collection has done by depth interview instrument(13 entrepreneur).The analysis of data shows that core factor is “continues entrepreneurial passion” that lead to growth outcomes. If some casual conditions influence on entrepreneurial passion، we can observe SME’s growth، by strategies، environmental and mediator factores.with regard to this process the story and propositions are written.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر، در صنعت غذایی ایران با توجه به وجود رقابت بالا و وجود فرصت های تبدیل محصولات غذایی سنتی به محصولات صنعتی و درمجموع ، فراگیر و حساس بودن این صنعت ، موضوع رشد کسب وکارهای کوچک و متوسط ، به عنوان یک فرایند پیچیده در این صنعت بررسی شده است .
بدین معنی، محیط به لحاظ ابعادی که دارد مانند پویایی، عدم تجانس ، خصومت ٥ و سخاوت ٦ متغیر است و این عوامل خارجی ، بیشتر از انگیزه ها و اقدامات راهبردی مدیران ، تعیین کنندۀ میزان رشد شرکت ها هستند(٢٠٠٠ ,Carroll and Hannan).
عوامل تأثیرگذار بر رشد کسب وکارهای کوچک و متوسط در پژوهش صورت گرفته توسط کاسیا ١ و کلمبلی ٢ (٢٠١٠) این عوامل شامل پیشتازی ، 3 وضعیت ریسک پذیری و سرمایه گذاری با هدف رشد است ( :٢٠١٠ ,Cassia and Colombelli ٤٤١).
داده های پژوهش ، براساس مصاحبۀ عمیق با ١٣ نفر از کارآفرینان و مؤسسان کسب وکارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی انجام شد که فرایند رشد را تجربه کرده اند (براساس معیارهای جدول ١ و اخذ اطلاعات از انجمن صنایع غذایی ایران ).
در یکی از پژوهش های مرتبط ، این عقیده وجود دارد که راهبرد کسب وکار، از نوع تمرکز و رهبری هزینه ، در رشد کسب وکارهای کوچک و متوسط دخیل است (٢٠١٤ ,.
در پژوهش حاضر، محققان به این نتیجه رسیدند که راهبردهای تمایز و نوآوری در محصولات می تواند در رشد کسب وکارهای کوچک و متوسط و در صنعت غذایی ایران تأثیرگذار باشد.