چکیده:
هدف ازپژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری برعزت نفس، افسردگی و سبک اسناد دانشجویان میباشد. این پژوهش از نوع تجربی با گروه آزمایش و کنترل میباشد. آزمودنیها از بین افرادیکه در آزمون عزت نفس کوپراسمیت نمره زیر نقطه برش گرفته بودند، انتخاب شده و بصورت تصادفی در گروهها قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش ده جلسه دو ساعته را گذراندند و جلسات گروه کنترل نیز پس از اتمام این جلسات تشکیل گردید. ابزارهای مورد استفاده، آزمون عزت نفس کوپراسمیت، آزمون افسردگی بک و آزمون سبک اسناد( ASQ) بودند که آزمودنیها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون آنها راتکمیل نمودند. برای تحلیل آماری نمرات پرسشنامه های پس آرمون دو گروه آزمایش و کنترل از آزمون T مستقل و برای مقایسه نمرات پیش آرمون و پس آرمون گروه آرمایش از آزمون T همبسته استفاده شد. تمام فرضیات این پژوهش مورد تایید قرار گرفتند به این ترتیب که بین اعضای گروه آزمایش و کنترل در هر سه آزمون تفاوت معنا داری بدست آمد و همچنین تفاوت معناداری بین مراحل پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش نیز مشاهده گردید.
خلاصه ماشینی:
"نتایج در پژوهش حاضر برای بررسی اثربخشی مداخله گروهی شناختی رفتاری بر عزت نفس،افسردگی و سبک اسناد دانشجویان از آزمون t مستقل و همبسته استفاده شده است.
بحث هم جهت با فرضیه اول این پژوهش نشان داد که گروه درمان شناختی-رفتاری در افزایش عزت نفس دانشجویان موثر بوده است و فرضیه مورد نظر تایید شده است.
نتایج پژوهش هیون3،چونگ4و لی5(2005)در زمینه اثربخشی درمان گروهی شناختی-رفتاری بر عزت نفس و افسردگی نوجوانان نشان داد که بر خلاف نتایج پژوهش حاضر درمان موجب تغییر معنادار در میزان عزت نفس نشد اما کاهش معناداری در نمرات افسردگی به دست آمد که میتواند مربوط به محتوای بسته درمانی به کار رفته برای جمعیت نوجوان این پژوهش باشد.
(1)- Carter (2)- Silverman (3)- Hyun (4)- Chung (5)- Lee (6)- Gaffan (7)- Tsaousis (8)- kemp-wheeler (9)- Ball (10)- Gloaguen (11)- Cottraux (12)- Cacherat (13)- Blackburn فرضیه سومپژوهش نیز مور تایید قرار گرفت یعنی گروه درمانی شناختی-رفتاری در تغییر سبک اسناد دانشجویان در موقعیتهای موفقیت و شکست و در هر سه بعد درونی-بیرونی،پایدار-ناپایدار و کلی-اختصاصی موثر واقع شد.
به طور کلی این پژوهش نشان داد که درمان گروهی شناختی-رفتاری در افزایش عزت نفس،کاهش افسردگی و تغییر سبک اسناد دانشجویان موثر واقع شده و میان آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده میشود.
Cognitive-hehavior therapy and assertion training groups for patients with depression and comorhid personality disorders.
T he effects of cognitive-hehavioral group therapy on the self-esteem,depression and self-efficacy of runaway adolescents in a shelter in south Korea."