خلاصه ماشینی:
"انسان اسطوره به سلاح اخلاق مجهز است اما این اخلاق برایاو شمشیر رنگ خوردهیی نیست،با آن دمار از روزگار بداندیشاندون مایه درمیآورد،اما با همین تسلیح اخلاقی باز بهگونهپیامبران نیست که برای پیامش براهین مطول اقامه کند و هرجاوپیش هرکس و ناکس بر زبان نیاورد وی خلاصه خود مطلقمبارزه است.
طبیعت در اسطوره گرچه جنبه نمادی دارد اما نیم اهریمنی و نیمخدایی است،قوای خوب طبیعت در جدال خوبی و بدی با انسانهمداستان شده و برای ساختن جهانی بهتر و حیاتی شرافتمندانهتر تلاشمیکنند قهرمان در اسطوره با ابعاد گسترده انسانیش در جستجوی کیمیاییاست که با آن مس وجود انسان را طلا کند.
تاریخنویس گوشی بفرماندیگران و قلمی لرزان بر طومار دارد،نمیاندیشد که دارد سرنوشت ملتیرا رقم میزند که آیندگانش باید بخوانند تا خود را موجودی خلق-الساعه نپندارند و بدانند که پیشینیانشان چگونه گذران کردهاند،چطور با تیرگیها دست به یقه شدهاند و چسان با شناخت صحیح نقشتاریخی خود و نقش فعال شخصیت خود در تاریخ به آرمانهای ملیجهش دادهاند و تاریخی بنیان نهادهاند که شرح لشگرکشیها و توضیحخونریزیهای بیمنطق و قهر و آشتیهای متداول و موش و گربه بازیهانیست،تاریخی است ناایستا،متکی برمبانی فرهنگ قومی و مبتنیبر انسان دوستی و تفاهم.
آنچه از این شخصیت در تاریخ میماند سنگوارهایست و پوستیکه از پوست انداختن مانده باشد حالا تاریخ هرچه میخواهدلوثش کند،انکارش کند،نادیدهاش انگارد و زیر سبیلی ردشکند و از طرفی،باو عنوان دهد،روی دست بگرداندش و بوسهبر گونههای عرق ریزش زند،او دیگر خانه به خانه شده و در خانهجدید از آرامشی دیر پای و دیر سال برخوردار است."