چکیده:
نیت ترک خدمت، میل ارادی افراد برای پایان دادن به همکاری در یک سازمان است. با آنکه این نیت ممکن است هیچگاه عملی نشود، لیکن امکان دارد که این نیت تاثیر خود را در قالب هایی چون غیبت، اهمال، خرابکاری و مانند اینها نشان دهد. یکی از راه های جلوگیری از ترک خدمت و پیامدهای آن، شناسایی عواملی است در تحریک نیت های ترک خدمت افراد نقش دارند. نتایج این تحقیق میدانی در نمونه 187 نفری از کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور گویای آن بود که حمایت سازمانی ادراک شده، نقض قرارداد روانشناختی، عدالت توزیعی، رضایت شغلی، و تعهد احساسی بر نیت ترک خدمت تاثیر معناداری دارند؛ هرچند تاثیر عدالت رویه ای معنادار نبود. طبق نتایج، می توان 54 درصد از واریانس نیت ترک خدمت افراد را به عوامل مذکور نسبت داد. از طرفی، مشخص گردید که تعهد احساسی، و رضایت شغلی، دو متغیر میانجی در روابط سایر متغیرها با نیت ترک خدمت هستند. دلالت های نظری و عملی این تحقیق در بخش پایانی آورده شده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج این تحقیق میدانی در نمونه ١٨٧ نفری از کارکنان سازمان مرکـزی دانشـگاه پیام نور گویای آن بود که حمایت سازمانی ادراک شـده ، نقـض قـرارداد روان شـناختی ، عـدالت توزیعی ، رضایت شغلی ، و تعهد احساسی بر نیت ترک خدمت تأثیر معناداری دارند؛ هرچند تـأثیر عدالت رویه ای معنادار نبود.
به واسطه مرور ادبیات نظری ، پنج متغیر نقض قرارداد روان شناختی ، حمایت سـازمانی ادراک شده ، عدالت سازمانی ، رضایت شغلی ، و تعهد سازمانی به عنوان محرک های نیـت تـرک خـدمت افراد انتخاب شدند.
از آنجـا کـه نقـض قـرارداد روان شناختی ، نوعی واکنش احساسی و شناختی درباره انتظارات بدو استخدام بـوده و نیـت تـرک خدمت ، می تواند طبق تئوری مبادله اجتماعی ، نوعی واکنش در برابر تخطـی ادراکـی باشـد، لـذا، فرض می شود: الف ) نقض قرارداد روان شناختی ، رابطه مثبت با نیت ترک خدمت افراد دارد.
لذا، فرض می شود: و) رضایت شغلی عامل میانجی در رابطه عدالت توزیعی و نیت ترک خدمت افراد است .
ز) رضایت شغلی ، عامل میانجی در رابطه عدالت رویه ای و نیت ترک خدمت افراد است .
طبق مطالعات گذشته ، فـرض می شود: ی) تعهد سازمانی ، عامل میانجی در رابطه رضایت شغلی و نیت ترک خدمت است .
Nadiri, H and Tanova, C (2009): An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry, International Journal of Hospitality Management, xxx, xxx–xxx.
Porter LW, Steers RM, Mowday RT, Boulian PV (1974): Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians, Journal of applied psychology, 59, pp.