چکیده:
ایجاد و گسترش فناوریهای نوین اطلاعاتی باعث بازنگری کتابداران در تعاریف مربوط به خدمات مرجع شده است. روشهای نوین مبتنی بر فناوریهای نوین، قالب سنتی ارائة خدمات مرجع را تغییر داده است. هدف از تهیة این رهنمودها ترویج بهترین شیوههای اجرایی مرجع دیجیتالی بر یک مبنای بینالمللی است. به کمک این رهنمودها، کتابداران میتوانند با کمک گرفتن از خدمات متنوع سنتی برای ایجاد استانداردهای مشترک در مرجع دیجیتالی اقدام نمایند
خلاصه ماشینی:
"ممکن است کتابخانهها در کشورهای مختلف روالهای متفاوتی در ارائة خدمات عمومی داشته باشند، و این تفاوت و اختلاف بر شیوههای اجرایی جاری آنها در کار مرجع و انتظارات مراجعان آنها تأثیر خواهد داشت.
به عنوان مثال: ادارهکنندة یک پروژة مرجع دیجیتالی چگونه میتواند تأثیر روشهای جدید کار را بر روی کارمندان، طرحها و مراجعان دائم موسسه متعادل نماید؟ همچنین برای تعیین نیازهای مالی دقیق موردنیاز جهت به ثمرنشستن این رهنمودها در جوامع متنوع و مختلف، باید کارهای بیشتری انجام گیرد که البته این کارها باید با توجه به کارمندگزینی، فراهمآوری منابع و ابزارها صورت گیرد.
زمانی که گسترة خدمات ارائه شده توسط کتابداران تحت تأثیر این قوانین قرار میگیرد، مراجعهکنندگان هم باید با این قوانین که در زیر به آنها اشاره میگردد، آشنا شوند: - مرجع دیجیتالی و آزادی در اطلاعرسانی فرهنگ محلی.
» رهنمودهای محتوایی - خدمات مرجع دیجیتالی باید آگاهی بخش باشد؛ با تهیة اطلاعاتی دربارة چگونگی رسیدن به پاسخ پرسشهای مراجعان، سواد اطلاعاتی را ترویج کنید.
در بعضی موارد به یاد داشته باشید که ممکن است این پاسخ را بتوان برای دیگر مراجعان نیز ارسال کرد.
· هریک از کارمندان را تشویق کنید دستنوشتههای مورد نیاز برای موارد زیر را تهیه نمایند: * دریافت پرسشهای دارای پاسخ مشابه، در موضوعاتی که توسط افراد دیگر به آنها پاسخ داده نشده.
- در صورتی که قصد دارید منابع چاپی را بررسی کنید یا زمان کمی را صرف پرسشها نمایید یا منابعی را برای ملاحظه از سوی مراجعهکننده فراهم آورید، بهتر است گزینة «از طریق پست الکترونیکی پیگیری کنید» را عرضه نمایید."