خلاصه ماشینی:
"گروه اعزامی مرکز هنرهای نمایشیدر طول اقامت خود شش برنامه داشت ودبیر جشنواره«فرینچ»خانم جودیلارنس طی یک گفتگوی مطبوعاتی درآغاز این فستیوال که از 26 مرداد لغایت3 شهریور ماه جاری در شهر ادمونتونکانادا برگزار شد،حضور گروه نمایشیجمهوری اسلامی ایران را با اهمیتتلقی کرده و تسهیلات ویژهای برای اجراینمایش«پرواز از قفس»فراهم نمود.
کتاب مزبور از دهه 1920 دراین کتابخانه بوده است اما بجای نامکلمب تحت نام مولف تاریخ مذکورفهرستبندی شده بود.
این سفر را«مرکزتئوری و پژوهشهای فرهنگی»فرانسه درگرانابل ترتیب میدهد،که در آنویوپاز برنده جایزه ادبی نوبل درادبیات در سال گذشته و جمعی دیگر ازما و همچنین دو شاعر عرب(ادونیسبعدی یوسف)شرکت خواهند کرد.
برای مثال:پیش ازورود سینما به ایران مردم چگونه خود راسرگرم میکردند؟چه سینماهایی اولبار به وجود آمدند و رفتار دولت در قبالتأسیس و عملکرد آنها چگونه بود؟اولین فیلمهای صامت و ناطق کدام و سازندگانآنها چه کسانی بودند؟ فصل مربوط به تولید فیلمهای بلندمیان سالهای 1948-1965 وقسمتهایی از فصل دهم کتاب با عنوان«سینمای ایران در دهه هفتاد»بهصورتی وقایع نگارانه تنظیم شده است.
ازطرف دیگر بخشهای مربوط به دوبلاژفیلمهای خارجی و فیلمهای مستند باگفتگوهایی که نویسنده با دستاندرکاران سینما انجام داده و به علاوهتجارب شخصی خود وی،کتاب را پربارنموده است معذلک در این زمینه ازجهاتی زیاده روی شده است،برای مثالنقش سرویس اطلاعاتی ایالات متحده ودانشگاه سیراکیوز در آموزش فیلمسازانو تولید فیلمهای مستند دارای اهمیتبسیاری است اما نه به آن حد که مولفبیان میکند.
وی همچنین بر این باور استکه پروست همانند او در توصیف واقعیتاز شعر استفاده بسیار کرده است اکتاویوپاز در زمینۀ رابطۀ شعر با هنرهای دیگراظهار کرد که:«هنرهای تجسمی تأثیربسیاری بر شعر گذاشت و خود نیز ازشعر متأثر گشت."