چکیده:
این تحقیق با مطالعه انواع اقلام و مواد تبلیغی کاندیداها در سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران، سعی دارد برخی از محورها و نکات تبلیغی و انتخاباتی این دوره را تحلیل کند. موضوعاتی که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از: چگونگی تبلیغ در بین کاندیداها از نظر انفرادی و یا جمعی بودن، ذکر گروه یا گروههای حامی در تبلیغات، وضعیت پوشش، آرایش و چهره در عکسهای انتخاباتی افراد و یا گروههای شرکت کننده، وضعیت اولویت نوع، جنس و رنگ مواد تبلیغی مورد استفاده، وضعیت استفاده از نماد، ذکر نشانی در تبلیغ و همچنین چگونگی عضویت و عدم عضویت افراد در یک یا چند گروه یا ائتلاف. ضمنا ویژگیهای منتخبین بر اساس محورهای مذکور را نیز مورد بحث قرار گرفته اند.
This research is using election campaign materials of candidates in 3rd Islamic city council election in Tehran to analysis the idea and discourses of this election. The Themes of concern in this election are as follow: ways of campaigning among candidates as independent individuals or members of groups، acknowledging a particular sponsoring group or groups، their attire and faces in their campaigning pictures، the materials they have used to campaign with، and their membership in one or few campaigning coalitions.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیری از آنجا که در سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در شهر تهران حدودا ١٢٠٠ نفر ثبت نام کرده بودند و از این تعداد با توجه به حجم وسیع جمع آوری اطلاعات در نقاط مختلف شهری فقط در حدود یک سوم از کاندیداها به تبلیغات منفرد و یا جمعی پرداخته بودند، این نکته مشخص می گردد که دو سوم دیگر کاندیداها یا اصلا تبلیغاتی انجام نداده بودند و یا بصورت بسیار محدود و در سطح محله زندگی خویش به تبلیغ پرداخته بودند، این موضوع دلیل دیگری از کاندیداتوری کاندیداهایی است که هیچگونه تبلیغی نکرده بودند و با این تحلیل که شاید فقط صرفا به لحاظ ثبت سوابق کاندیداتوری به این امر مبادرت کرده اند، توجیه دیگری ندارد.
این موضوع نیز قابل توجه است که کلیه منتخبین به غیر از دونفر که از شهرت سوابق فعالیتهای ورزشی برخوردار بودند همگی در تبلیغات خود ذکر گروه یا گروههای حامی ، را داشتند و اسامی همگی منتخبین در یک یا چند لیست وجود داشته است و این موضوع پیروزی کسانی که بصورت جمعی و تشکلی در انتخابات شرکت نموده اند نسبت به کسانی که بصورت منفرد شرکت کرده اند را نشان می دهد و بنابراین نگاه مردم در انتخاب کاندیداهای خویش به لحاظ ماهیت کار شورایی که مستلزم همفکری و هم رایی در اتخاذ تصمیمات صحیح است ، در رای دادن به کاندیداهای موجود در تشکل ها و گروهها و احزاب را در مقایسه با افراد نشان می دهد."