چکیده:
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتاب های فارسی دبستان، بررسی می شود. بدین منظور کل کتابهای فارسی (کتاب های بخوانیم و بنویسیم) پنج پایه دبستان در سال تحصیلی 1388-1389 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. برای تهیه ی جدول تحلیل محتوا، نگرش کارآفرینانه با کمک الگوهای موجود و به ویژه با تاکید بر الگوی رابینسون، به شاخص های: تشخیص و بهره برداری از فرصت، کنترل ادراک شخصی، عزت نفس، میل به موفقیت، خلاقیت و نوآوری تجزیه شد. نتایج نهایی بیان گر آن است که 8/24% از کل کتاب های بخوانیم و نیز 9/54 % از کل کتاب های بنویسیم (شامل کل متون، پرسش و تصویرهای موجود در کتاب) به شاخص های نگرش کارآفرینانه توجه کرده اند. از سوی دیگر نتایج تحقیق نمایان گر آن بود که از مجموعه ی ابعاد بررسی شده ی نگرش کارآفرینانه در کلیه ی کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیش ترین و تشخیص فرصت از کم ترین فراوانی برخوردار بود.
Farsi books are one of the most important tools for teaching and entrepreneurial attitude to children at primary schools. This paper reviews the rate of attention to entrepreneurial attitude based on cognitive، affective and behavioral dimensions by content analysis method.
The results of the research revealed that: first 24.8 percent of all Bekhanim (Reading) books and then 54.9 percent of all Benevisim (Writing) books (comprising all of texts، questions and pictures of these books) pay attention to entrepreneurial attitude factors.
Frequency of creativity is the most and frequency of opportunity exploitation is the least in all the books reviewed as multi-faceted dimensions of entrepreneurial attitude (comprising: creativity، opportunity exploitation، need to achievement، locus of control and self-respect). Accordingly the third level books and the first level books have the most and the least frequencies from among the entrepreneurial attitude dimensions. Furthermore، for purposes of attitude dimensions، affective dimension in Bekhanim books and behavioral dimension in Benevisim books has the most frequency and finally cognitive dimension has the least frequency in all of the books.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٨٩/٧/٢١، تاریخ تصویب : ١٣٨٩/١٢/٨) چکیده در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی ، نگرشی و عاطفی در کتاب های فارسی دبستان ، بررسی می شود.
ایـن مطالعـه هـا در دو دسـته مطالعه های مربوط به نگرش کارآفرینانه و تحلیل محتـوای کتـب درسـی طبقـه بنـدی شـده است که در ادامه تبیین می شوند اما بـا وجـود تحقیـق هـای قابـل ملاحظـه دربـاره ی تحلیـل محتوای کتب درسی ، پژوهش گران در مجموعه ی بررسی های خود در سطح ایران و جهان به تحقیقی دست نیافتند کـه بـه تحلیـل محتـوای کتـب درسـی از بعـد نگـرش کارآفرینانـه پرداخته باشد.
جمع بندی ادبیات تحقیق و ارایه ی چارچوب مفهومی پس از مرور ادبیات نگرش کارآفرینانه ایـن موضـوع آشـکار شـد کـه الگـوی نگـرش کارآفرینانه ی رابینسون با توجه بـه انـسجام و مرجعیـت در تحقیـق هـای مختلـف مـی توانـد به عنوان مبنای چارچوب مفهومی پژوهش در نظر گرفته شود اما ازآن جا که بنـا بـه گفتـه ی رابینسون (١٩٩١)، این الگو نقطه ی آغازی برای بررسی ابعـاد نگـرش کارآفرینانـه اسـت و فهرست کاملی از شاخص های نگرش کارآفرینانه ارایه نمی دهد و نیز با توجه به ماهیت این پژوهش و تاکید بسیاری از پژوهش گران کارآفرینی بر اهمیت تشخیــص و بهره بــــرداری از فرصت توسط کارآفرینـان (٢٠٠٧ ,Timones and Spinelli) (Lindsay and Jordan, ٥٦٣ .