چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی شیوه های تفکر با ویژگی های شخصیتی کارآفرینی در مدیران مدارس بوده و حجم نمونه آماری 107 نفر از مدیران مدارس مقاطع سه گانه شهر بیرجند (146 ) است، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش، ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه ی شیوه های تفکر استرنبرگ- واگنر و پرسشنامه-ی سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینی بود. داده های پژوهش با استفاده از ضریب هم بستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که شیوه تفکر غالب در میان مدیران، تفکر برون نگر می باشد. در بین ویژگی های شخصیتی کارآفرینی نیز، ویژگی توفیق طلبی بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده است. تحلیل استنباطی داده ها نشان می دهد که بین شیوه های تفکر قضایی، آزاداندیش و برون نگر با خلاقیت و خطر پذیری مدیران مدارس رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد؛ هم چنین بین شیوه تفکر درون نگر با استقلال طلبی مدیران مدارس رابطه معناداری و مثبتی مشاهده شد. همه ی شیوه های تفکر بجز تفکر درون نگر با توفیق طلبی مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری داشتند. یافته های پژوهش هم چنین نشان دادکه بین شیوه های تفکر قضایی، آزاداندیش، اجرایی و برون نگر با مرکز کنترل درونی مدیران مدارس؛ و بین شیوه های تفکر قضایی و آزاداندیش با تحمل ابهام مدیران مدارس رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد
This study was conducted to determine the relationship between thinking styles and entrepreneurship personality characteristics of schools principals in Birjand. Participants were selected from among 107 schools principals via a stratified random sampling. The tools used were thinking styles based on the Sternberg-Wagner scale and entrepreneurship personality characteristics. Results were analyzed by using Pearson Correlation coefficient and multiple regressions. It was revealed that the external thinking was the prevailing thinking style and also need for achievement characteristic proved to be higher than the other entrepreneurship characteristics among the schools principals. The results also showed that judicial، liberal and external thinking styles had a significant and positive relationship with creativity and risk-taking characteristics of schools principals: Accordingly there was a significant positive relationship between the internal thinking styles with the need for independence. All the thinking styles had a significant and positive relationship with the need for achievement except the internal thinking style. The findings also showed that there was a significant and positive relationship between the judicial، liberal، executive and external thinking styles with the internal focus of control، as well as between the judicial and liberal thinking styles with tolerance for ambiguity on the part1 of schools principals.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش بلـیکس و بایزیـد٢ نـشان داد کـه بـین شـیوه هـای تفکـر قـانون گـذار، قضایی ، اجرایی ، جزئی نگر، برون نگر و آزاداندیش با شخصیت متهور و خطرپذیر رابطـه ی مثبت و معناداری وجود دارد (٢٠٠٥ ,Bayezid &Balkis ).
نتایج آزمون هم بستگی بین شیوههای تفکر و ویژگی های شخصیتی کارآفرینی مدیران <TD></TD> <TD>خلاقیت </TD> <TD>خطرپذیری </TD> <TD>استقلال طلبی </TD> <TD> توفیق طلبی </TD> <TD>مرکزکنترل درونی </TD> <TD>تحمل ابهام</TD> <TD>قانون گذار </TD> <TD> -0/014</TD> <TD> -0/103</TD> <TD> 0/092</TD> <TD> 0/198*</TD> <TD> 0/174</TD> <TD> 0/151</TD> <TD>قضایی </TD> <TD>**0/367</TD> <TD> **0/505</TD> <TD> 0/032</TD> <TD> **0/481</TD> <TD> **0/449</TD> <TD> **0/269</TD> <TD>کلی نگر </TD> <TD> 0/056</TD> <TD> 0/091</TD> <TD> 0/148</TD> <TD> **0/268</TD> <TD> 0/125</TD> <TD> 0/185</TD> <TD>آزاداندیش </TD> <TD>0/534**</TD> <TD> 0/543**</TD> <TD> 0/083</TD> <TD> 0/547**</TD> <TD> 0/287**</TD> <TD> 0/460**</TD> <TD>اجرایی </TD> <TD> 0/131</TD> <TD> 0/126</TD> <TD> 0/115</TD> <TD> *0/224</TD> <TD> 0/294**</TD> <TD> 0/041</TD> <TD>محافظه کار </TD> <TD> -0/058</TD> <TD> -0/040</TD> <TD> 0/172</TD> <TD> *0/191</TD> <TD> -0/050</TD> <TD> 0/026</TD> <TD>جزئی نگر </TD> <TD> 0/122</TD> <TD> 0/186</TD> <TD> 0/022</TD> <TD> **0/254</TD> <TD> 0/143</TD> <TD> 0/182</TD> <TD>درون نگر </TD> <TD> -0/080</TD> <TD> -0/033</TD> <TD> 0/431**</TD> <TD> 0/117</TD> <TD> 0/090</TD> <TD> 0/073</TD> <TD>برون نگر </TD> <TD> 0/231*</TD> <TD> 0/408**</TD> <TD> -0/116</TD> <TD> 0/387**</TD> <TD> 0/336**</TD> <TD> 0/157</TD> n=107 **p≤0/01 * p≤0/05 نتایج اطلاعات آماری جدول شماره (٣) نشان می دهد که بین تفکر قـضایی و خلاقیـت (٠/٣٦٧= r، ٠/٠١≥ p)، تفکر آزاداندیش و خلاقیـت (٠/٥٣٤= r، ٠/٠١≥ p) در سـطح ٩٩% و بـین تفکـر بـرون نگـر و خلاقیـت (٠/٢٣١= r، ٠/٠٥≥ p) در سـطح ٩٥% رابطـه ی مستقیم و معنی داری وجود دارد.