چکیده:
با توجه به اهمیت بخش ورزش در اقتصاد به ویژه تولید و اشتغال و اهمیت این بخش برای تعالی جوانان، مساعد کردن محیط کسب وکار در این بخش در دست یابی به هدف های یادشده اثرگذار است. در این رابطه شناخت موانع کارآفرینی در ورزش به سیاست گذاری درست برای توسعه ی محیط کسب وکارهای ورزشی کمک می کند. هدف این مقاله شناسایی مانع های کارآفرینی در ورزش کشور است و به سوال توسعه ای مهمی پاسخ می دهد. بدین منظور با استفاده از روش تحقیق ترکیبی و بر مبنای نظریه ی سه شاخه گی مانع های رفتاری، ساختاری و محیطی کارآفرینی در ورزش شناسایی می شود. از یک جامعه ی 275 نفری، نمونه 100تایی از دو گروه کارآفرینان ورزشی- تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات ورزشی و باشگاه داران- با روش مصاحبه و پرسش نامه، اطلاعات لازم گردآوری شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین دیدگاه های دو گروه یادشده تفاوت وجود ندارد و عامل هایی مانند میزان سرمایه گذاری زیربنایی دولت در ورزش، توجه به کیفیت محصولات و خدمات، میزان تشویق جو و فضای عمومی حاکم بر جامعه به خلق و اجرای ایده های جدید، میزان رقابت در بازار ورزشی (تولید تجهیزات ورزشی و باشگاه داری)، زیرساخت های کسب وکار: ارتباطات، حمل و نقل، خدمات بیمه و خدمات بانکی مانع اصلی کارآفرینی در ورزش کشور هستند.
Considering the importance of sport sector in the improvement of business environment and development of entrepreneurship is undeniable in job creation and curbing unemployment. In this regard، the knowledge about the barriers of entrepreneurship which will help with the proper policy making of sport issues is of great significance. This article studies the obstacles of entrepreneurship in three behavioral، structural، and environmental branches from the viewpoint of sport entrepreneurs. With respect to the importance and position of identified effective factors In entrepreneurship، an explorative method، was used to collect data from a 100-person sample of two groups of sport entrepreneurs and producers of sports equipment and tools as well as the club owners in the form of interviews and distribution of questionnaires. The results indicated that there was no difference between these two groups and the following factors were the main obstacles of entrepreneurship in sport: (the size of investments by the government in sports، paying attention to the quality of products and services، motivation and general dominant atmosphere of the society towards creation and implementation of new ideas، the level of competition in sports market (production of sport equipment and management of clubs)، the infrastructure of business، communication، transportation، insurance and bank services.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان می دهـد کـه بـین دیدگاه های دو گروه یادشده تفـاوت وجـود نـدارد و عامـل هـایی ماننـد میـزان سـرمایه گـذاری زیربنایی دولت در ورزش ، توجه به کیفیت محصولات و خدمات ، میزان تـشویق جـو و فـضای عمومی حاکم بر جامعه به خلق و اجرای ایده های جدید، میزان رقابت در بازار ورزشـی (تولیـد تجهیزات ورزشی و باشگاه داری )، زیرساخت های کسب وکار: ارتباطات ، حمل و نقل ، خدمات بیمه و خدمات بانکی مانع اصلی کارآفرینی در ورزش کشور هستند.
در روش اکتشافی با استفاده از مصاحبه عامل های اثرگذار بـر توسـعه ی کـارآفرینی در ورزش شناسایی شده و در روش کمی بـا اسـتفاده ار پرسـش نامـه اهمیـت عامـل هـای اثرگـذار در توسعه ی کارآفرینی در صنعت ورزش و وضعیت موجود آن ها با مطالعه ی میدانی ، بررسـی شده است (بازرگان و همکاران ، ١٣٨٥، ٨١).
افزایش سرمایه گـذاری هـای زیربنـایی دولـت در ورزش ، از جملـه توسـعه ی فـضاهای ورزشی و واگذاری آن به بخش خصوصی با تسهیلات مناسب و نیـز اصـلاح و بهبـود میزان اعتبارهای مورد نیاز کارآفرینان ورزشی توسط بانک ها و مؤسسه های مالی برای تحقق اهداف چشم انداز و برنامه ی چهارم و پنجم توسعه ی اقتصادی می توانـد بـه رفـع این مانع کمک کند.