چکیده:
این تحقیق به دنبال ارزیابی ویژگی های برازندگی یک الگوی سنجش کارآفرینی شرکتی است که با اندازه گیری شاخص های درون سازمانی اثرگذار بر ادراک مدیران میانی، برای توسعه ی کارآفرینی شرکتی شکل می گیرد. برای استخراج داده ها از پیشینه ی پژوهشی موضوع و ابزار پیمایش استفاده شد. نمونه گیری پیمایش از 108 نفر از مدیران بنگاه های کوچک و متوسط صنعت نساجی استان یزد و به صورت تصادفی طبقه بندی شده، به عمل آمده است. از این رو 100 پرسش نامه برای تکمیل به مدیران میانی بنگاه های کوچک و متوسط شاخه نساجی استان عرضه شد و 58 پرسش نامه جمع آوری شد. نتایج نشان دهنده ی وجود عامل های مکنون درون سازمانی مجزا با عناوین پشتیبانی مدیریت، آزادی عمل کاری، استفاده از برنامه های تقویتی، دسترسی به زمان و محدودیت های سازمانی است. اعتبار الگوهای مفهومی استخراج شده مربوط به هریک از عوامل درون سازمانی، با تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی شد. هم چنین نتایج، نشان دهنده ی تایید روابط علی بین شاخص ها و عامل های مکنون است. در ادامه شش الگوی علی مفهومی از روابط بین شاخص های مشهود و عامل های مکنون درون سازمانی شناسایی و آزمون شد.
This study assesses the fitting properties of a corporate entrepreneurship measurement model. This model measures the key internal organizational factors that influence middle managers to initiate corporate entrepreneurship. For this purpose، the stratified data sampling method was used and samples were selected from middle managers (108 persons of Textile SMEs in YAZD Province). In this research، the number of employees was considered fewer than 51 for small companies and between 51 and 150 for medium companies based on the standard defined by the Ministry of Industries. Therefore، 100 questionnaires were released to middle managers of small and medium companies and 58 questionnaires were collected with 0.58 rate of return which the error of our samples quantity is between 0.1(51 persons)and 0.07(70 persons). Based on the factors loading scores and components loading distribution، latent factors were extracted and assigned. The study concluded existence of different factors: the support of managers، work discretion، formal reinforcement programs، time availability and organizational boundaries. These results were confirmed by other relevant studies. For the analysis of extracted conceptual models and validity of every internal organizational factor، the path and confirmatory factor analysis was applied. Then، six conceptual causal models were designed regarding the relationship between visible indicators as latent factors and confirmed by statistical methods.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٠/١٢/١٧، تاریخ تصویب : ١٣٩٠/٣/١١) چکیده این تحقیق به دنبال ارزیابی ویژگی های برازندگی یک الگوی سنجش کـارآفرینی شـرکتی است که با اندازه گیری شاخص هـای درون سـازمانی اثرگـذار بـر ادراک مـدیران میـانی ، بـرای توسعه ی کارآفرینی شرکتی شکل می گیرد.
این مفهـوم بـه مجموعـه ی فراینـدهایی گفتـه می شود که سازمان ها برای دست یابی بـه هـدف هـایی ماننـد سـودآوری ٣ (٢٠٠٥ ,Zahra)، نوسازی راهبردی ٤ (١٩٩٠ ,Guth and Ginsberg)، گـسترش نـوآوری ٥ ( ,Baden-Fuller ١٩٩٥)، کـسب دانـش بـرای بـه دسـت آورد درآمـد٦ (سـیدجوادین و همکـاران ، ١٣٩٠)، موفقیت در سطح بین المللی ٧ (٢٠٠٢ ,Morris and Kuratko) و ایجاد فضای مناسب بـرای ظهور کارآفرینی پی گیری می کنند.
نویسنده ی مقاله به این سؤال تحقیق می پردازدکه آیا الگوی سنجش کارآفرینی شرکتی از پنج عامـل درون سـازمانی (پـشتیبانی مـدیریت از اقـدام هـای کارآفرینانـه ، آزادی عمـل کاری ، استفاده از برنامه های تقویتی مناسب ، دسترسی به زمان و محدودیت هـای سـازمانی ) تاثیر پذیری دارد؟ مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق در پژوهش هایی که توسط هورنسبی و همکارانش (p٣٤ ,١٩٩٣ ,Hornsby) و کراتکو و همکـاران وی (p٣٠ ,١٩٩٣ .
براساس نتایج این تحقیق ابعاد پنج گانه ی معرفی شده شامل شاخص های درون سازمانی هستند که مدیران میانی را ترغیب به سرعت دادن به اقـدام هـای کارآفرینانـه در سـازمان هایـشان مـی کنـد.
A. , (2002), Middle managers perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: assessing a measurement scale, Journal of Business Venturing, Vol. 17, No. 3, pp253–273.