چکیده:
یکی از پیش نیازها برای برنامه ریزی ارتقای قابلیت های کارآفرینی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشورمان، تعیین «دامنه ی» برنامه ی درسی کارآفرینانه است. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که با گستره ای از ویژگی ها و توان مندی های کارآفرینانه مواجه باشیم. از این رو برای طراحی برنامه ی درسی اثرگذار، افزون بر تعیین «دامنه»، به تعیین «توالی» اجزای آن نیز نیازمندیم. این تحقیق با هدف شناسایی این دو شاخصه ی برنامه ی درسی برای ارتقای توان مندی های کارآفرینی در دانشجویان، از روش الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) که یکی از شیوه های تحقیق کیفی می باشد استفاده کرده و با بررسی نظرات 8 نفر از کارآفرینان موفق ایرانی، تعداد 13 ویژگی برتر کارآفرینی به عنوان اهداف نهایی برنامه ی درسی کارآفرینانه در دانشگاه ها تعیین شده است. سپس ساختار ارتباطات بینابینی و میزان اهمیت آن ها نیز در قالب یک شبکه ی تعاملی ترسیم گردید. بر این اساس مشخص شد که «اعتماد به نفس» به عنوان مهم ترین ویژگی کارآفرینی بر روی تمامی 12 ویژگی منتخب دیگر، اثرگذاری مستقیم و یا غیرمستقیم دارد. هم چنین، ضمن بررسی نتایج پژوهش های مشابه در زمینه ی روابط بین ویژگی های کارآفرینانه در ساختار تعاملی به دست آمده در این تحقیق، برخی کاربردهای نتایج حاصله در زمینه ی طراحی اثرگذار برنامه ی درسی کارآفرینی بحث و بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
, 2008</TD> <TD>خلاقیت </TD> <TD> ← -</TD> <TD></TD> <TD>تفاوت </TD> <TD> Shepherd and DeTienne, 2005</TD> <TD>شناسایی فرصت </TD> <TD> +←</TD> <TD></TD> <TD>تفاوت </TD> <TD>GEIST and HAMRICK, 1983; SHIRVANI,20 7</TD> <TD>اعتمدبه نفس </TD> <TD> +←</TD> <TD>ارتباطات</TD> <TD>تایید </TD> <TD>Halawah, 2005; 1a9w9k9ins,1992; Flauto, </TD> <TD>رهبری ودیریت </TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>تکمیل </TD> <TD> Swan and Futrell, 1978</TD> <TD>اعتماد به نفس </TD> <TD> ↔+</TD> <TD>هدف گذاری </TD> <TD>تفاوت </TD> <TD> Shalley, 1991</TD> <TD>خلاقیت </TD> <TD> +←</TD> <TD></TD> <TD>تایید </TD> <TD> Mowday, 1979</TD> <TD>اعتماد به نفس </TD> <TD> No</TD> <TD>نازبه </TD> <TD>تکمیل </TD> <TD> Phillips and Gully, 1997</TD> <TD>هدف گذاری </TD> <TD> ↔+</TD> <TD>ی پیشرفت </TD> <TD>تایید </TD> <TD> Jaswal and Jerath, 1991</TD> <TD>خلاقیت </TD> <TD> +←</TD> <TD></TD> <TD>تفاوت </TD> <TD> Munroe-Chandler,et al.
, 2008</TD> <TD>اعتماد به نفس </TD> <TD> +←</TD> <TD>رؤیاپردازی </TD> <TD>تفاوت </TD> <TD> Allen, 2010</TD> <TD>خلاقیت </TD> <TD> No</TD> <TD></TD> <TD>تفاوت </TD> <TD>ZHANG,alnd1B99A8R;TCOheLn,,22001007; Sosik et </TD> <TD>خلاقیت </TD> <TD> +↔←+</TD> <TD>رهبری و </TD> <TD>تفاوت </TD> <TD> Shaw, 1955</TD> <TD>ارتباطات </TD> <TD> ← -+</TD> <TD>مدیریت </TD> همان طور که در جدول شماره (٥) ملاحظه می شود، در حالی که بسیاری از ارتباطات و تعـاملات شناسـایی شـده در بـین ویژگـی هـای کـارآفرینی منتخـب ایـن تحقیـق ، در سـایر پژوهش های تجربی و شبه تجربی نیز تایید و یا تکمیل شـده اسـت ، در برخـی از مـوارد نیـز نتیجه ی پژوهش های قبلی با نتایج این تحقیق «تفاوت » دارد.
سیزده ویژگی شناسایی شده در این تحقیق به عنوان دامنه ی برنامه ی درسـی کـارآفرینی 1 Swan and Futrell 2 Munroe-Chandler,et 3 Sung and Choi 4 Prabhu et a دانشجویان محسوب می شود.