چکیده:
توسعه ی کارآفرینی در فعالیت های اقتصادی و کسب وکار فرایندی است که نقش حیاتی در تداوم، رشد و توسعه ی ملی کشورها ایفا می کند. از این رو توسعه ی چارچوبی برای ارزیابی سطح کارآفرینی فعالیت ها به منظور ایجاد بستر و جو مناسب برای حمایت های منطقی از کارآفرینی و کارآفرینان ضروری است. این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخص های تعیین کننده ی سطح کارآفرینی کسب وکارها در راستای بهبود هماهنگی در تحقیق های کارآفرینی انجام شده است. ابتدا با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با صاحب نظران، شاخص های سطح کارآفرینی فعالیت ها و هم چنین گویه های سنجش هر شاخص تدوین شد، که این شاخص ها و گویه ها با مقایسه های زوجی به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی در معرض قضاوت متخصصان قرار گرفت. سپس، با نظرسنجی از کارآفرینان برتر، ابتدا رتبه و اولویت هر کدام از گویه های شاخص های مدنظر تعیین و سپس میزان کارآفرینی فعالیت های کسب وکار آن ها تعیین شد. نتایج اولویت بندی شاخص ها به روش تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که؛ شاخص های نوآوری، فرصت کارآفرینی، رشد فعالیت، خطرپذیری، برنامه ی کسب وکار، سطح اشتغال زایی، اهمیت فعالیت در توسعه ی منطقه و در نهایت نرخ اثرگذار کارآفرینی به ترتیب در تعیین سطح کارآفرینی کسب وکارها بیش ترین اهمیت را داشته اند. نتایج ارزیابی سطح کارآفرینی پاسخ گویان نیز نشان داد که سطح کارآفرینی فعالیت های کسب وکار بیش تر آن ها در سطح متوسط بوده است.
Social Entrepreneurship" is one of the topics which have recently attracted more attention in academic communities. It is an entrepreneurial approach to creating solutions for social problems and unmet needs and expectations in the society، transforming them into authentic opportunities to create social value. In most communities، many social needs are not heeded by the state، public sector and private sector; therefore the level of needs start to grow increasingly. An entrepreneurial approach will be a “natural” way to address a problem or a need. In this research، attempt is made to study the individual characteristics that may influence social entrepreneurship towards development of charities in Tehran. Charities are the largest، oldest and most comprehensive institutions of civil society in Iran. The research shows that social entrepreneurs have two dimensions in their personal and behavioral characteristics. One is a "common dimension" which covers the characteristics that are seen in all entrepreneurs.
The other one is "special characteristics" which signify personal and behavioral traits and are seen just in social entrepreneurs. This study demonstrates that، in addition to these characteristics، individual social capital and social responsibility also play a role in the development of social entrepreneurship. The research concludes that the two features of social capital and individual social responsibility are primarily the most effective factors in development of social entrepreneurship. Additionally، entrepreneurial psychological traits، personality characteristics and demographic characteristics stand in the next position.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش که از نـوع تحقیـق هـای توصـیفی و از شـاخه ی هـم بـستگی اسـت ، ویژگی های فردی اثرگذار بر توسعه ی کارآفرینی اجتماعی در موسسه های خیریـه ی اسـتان تهران ، بررسی شده است و ابزار تحقیق پرسش نامه بوده و شـامل ٧ متغیـر اسـت .
بـراسـاس نتـایج ، کارآفرین اجتماعی ، از نظر ویژگـی هـای شخـصیتی و رفتـاری دارای ابعـاد مـشترکی بـا کارآفرین اقتصادی است اما، افزون بر این دارای ابعاد شخصیتی و رفتاری خاص خود بوده و دو ویژگی برخـورداری از سـرمایه ی اجتمـاعی فـردی و مـسؤولیت پـذیری اجتمـاعی ، از شاخصه های مهم کارآفرین اجتماعی هـستند و نقـش بـه سـزایی در توسـعه ی کـارآفرینی اجتماعی توسط کارآفرینان اجتماعی دارند.
در این پژوهش سوال اصلی این است که ویژگی های فردی اثرگـذار بـر توسـعه ی کارآفرینی اجتماعی در موسسه های خیریه ی استان تهران ، بـه عنـوان گـسترده تـرین و قدیمی ترین نهاد مدنی جامعه ایران چیست ؟ به عبارت دیگر، کـارآفرین اجتمـاعی چـه ویژگی های خاصی دارد که سبب تمایز آن از سایر انواع کارآفرینـان مـی شـود؟ و از طرفی ویژگی های فردی کارآفرین اجتماعی چه بـوده اسـت کـه منجـر بـه توسـعه ی کارآفرینی اجتماعی در موسسه ی تحت مدیریت ایشان شده اسـت ؟ از ایـن رو، در ایـن پژوهش تلاش می شود ویژگـی هـای فـردی کارآفرینـان اجتمـاعی شناسـایی شـده و اثرگذاری آن ها بر توسعه ی کارآفرینی اجتماعی در موسسه های تحت مـدیریت ایـشان مطالعه شود.
روش شناسی این پژوهش به قصد بررسی ویژگی های فردی اثرگذار بر توسعه ی کارآفرینی اجتماعی در موسسه های خیریه ی استان تهران انجام شـده و از نـوع تحقیـق هـای توصـیفی و از شاخه ی هم بستگی بوده و ابزار تحقیق پرسش نامه ای شامل ٧ متغیر است .