چکیده:
با توجه به نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای توسعه یافته، بررسی و تحلیل فرایند کارآفرینی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و نقد عوامل موفقیت و شکست، کمک شایانی به پیش برد موفق کارآفرینی، ایجاد فرصت های شغلی جدید و خروج از وضعیت اقتصادی تک محصولی در ایران خواهد کرد. این تحقیق به شناسایی عوامل شکست کارآفرینان در ایران و تعیین میزان اهمیت هر یک از این عوامل با مطالعه ی موردی تعداد قابل قبولی از کارآفرینان ناموفق با ابزار پرسش نامه می پردازد. براساس نتایج به دست آمده از این تحقیق عوامل اصلی شکست کارآفرینان در ایران شامل سه عامل خارجی جو اقتصادی نامناسب جامعه، قوانین و مقررات دولتی و تامین نامناسب منابع مالی از راه سرمایه گذاران و بانک ها و سه عامل داخلی تغییر انگیزه ها، خستگی و دل سردی از کار، ارزیابی غیرواقعی طرح و عضویت نداشتن در شبکه ها و گروه های مرتبط با کسب وکار است.
Considering the importance of entrepreneurship in the economic and social progress of developed countries، analysis of the entrepreneurship process and causes of its failure and success in the context of economic، social، and cultural conditions of our country will significantly help its advancement، creation of new job opportunities and will decrease dependency of economy on oil. The purpose of this study is to identify the causes of business failure in Iran and determination of their level of importance based on the survey of an acceptable number of unsuccessful entrepreneurs by using questionnaire's. The results of this research illustrate that there are three external causes of failure: inadequate economic sphere in the society، public policy and procedures، and inadequate financing by financial institutions and banks and three internal causes of failure: work despondence، unreal evaluation of business plan، and non- participation in entrepreneurial networks.
خلاصه ماشینی:
براساس نتایج به دست آمده از این تحقیق عوامل اصلی شکست کارآفرینان در ایران شامل سه عامل خارجی جو اقتصادی نامناسب جامعه ، قوانین و مقررات دولتی و تامین نامناسب منابع مالی از راه سرمایه گذاران و بانک ها و سه عامل داخلی تغییر انگیزه ها، خستگی و دل سردی از کار، ارزیابی غیرواقعی طرح و عضویت نداشتن در شبکه ها و گروه های مرتبط با کسب وکار است .
با توجه به اهمیت و ضرورت کارآفرینی و نیز آمـار قابـل توجـه شکست کارآفرینان در دنیا (تنها ٢٠ درصد از کسب وکارهای ایجاد شده بـیش از سـه سال ادامه داشته اند (٢٠٠٣ ,Ginsberg)، یکی از ضرورت های بسترهای رشد، خلاقیت و کارآفرینی در جامعه ، نقد و تحلیل فرایند یادشده و شناسایی عوامل موفقیت و شکـست آن است .
در مطالعه های انجام شده درباره ی عوامل شکست کسب وکار، بر بعـضی از ایـن عوامل تاکید بیش تری شده و در بسیاری از تحقیق ها از آن ها بـه عنـوان عوامـل اصـلی شکست نام برده شده که در این میان سه عامل اصلی تامین نامناسب منابع مالی ، شـرایط اقتصادی نامناسب جامعه و ضعف مهارت های مدیریتی در بسیاری از تحقیـق هـا آمـده است .
براساس نتایج به دست آمده از این تحقیق عوامل اصلی شکست کارآفرینان در ایران شامل سه عامل داخلی "نداشتن انگیزه ی کافی و خستگی و دل سردی از کار"، "ارزیابی غیرواقعی طرح " و " عضویت نداشتن در شبکه ها و گروه های مرتبط با کـسب وکـار" و سه عامل خارجی "جو اقتصادی نامناسب جامعه "، "قوانین و مقررات دولتی ناسازگار بـا فعالیت های کارآفرینی " و "تامین نامناسب منابع مالی با اسـتفاده از سـرمایه گـذاران و بانک ها" است .