خلاصه ماشینی:
"اگر چه هدف اصلی این تحقیق ترسیم تاریخچه مشارکت مسلمین در پیشرفت علوم ریاضی در قرون وسطای اروپاست،لیکن کوشش شده است که تکامل تفکر ریاضی و تأثیرات آن بر فرهنگ کنونی جهان نیز نشان داده شود.
باید قرون نهم و دهم میلادی را عصر زرین پیشرفت علوم ریاضی در عالم اسلام دانست؛زیرا ریاضیدانان مسلمان بودند که میراث علم ریاضی یونان را حفظ کردند و از خطر نابودی و فراموشی نجات دادند و در حقیقت حرکت رنسانس در اروپا مدیون این دوره از پیشرفت جهان اسلام است و دانشمندان آینده باید باز هم درباره ارتباط نهضت رنسانس و معارف و علوم جامعه اسلامی به بررسی و پژوهش بپردازند.
اما بههرحال،منبع این دانش از هر کجا باشد،بدون شک از دو جویبار عمده تا زمانه ما جاری شده است:عدد و شکل،که اولی در علوم حساب و جبر به حیات خود ادامه داد و دیگری در علم هندسه راه تکامل و تعالی در پیش گرفت15».
مسلمین در رشته ریاضی میراث بزرگی بر جای گذاشتهاند،معهذا بسیاری از اروپاییان و آمریکاییان مایل نیستند به تأثیر این منبع عظیم که ابزار اولیه علوم در دنیای مسیحیت به شمار میآید اعتراف نمایند؛ابزاری که بیگمان بدون وجود آن تمدن غرب نمیتوانست به حد تعالی کنونی خود برسد.
ابن خلدون مینویسد کسانی که با طلسمات و تعویذات سروکار داشتهاند تأیید کردهاند که بدو عدد متحابه 220 و 284،تأثیر معجزهآسا در ایجاد دوستی و پیوند بین افراد دارد: «در زمینه ریاضیات،قرن نهم اهمیت و شکوه خاصی دارد؛زیرا این قرن در نیمه اول خود نه فقط الخوارزمی را به جهان علم هدیه کرد بلکه در نیمه دوم نیز ارمغان دیگری به بشر اهداء کرد و آن ثابت ابن قره بود."