خلاصه ماشینی:
"{Sگربهی بیکار لب حوض بود/#چنگ میانداخت بهS}(به تصویر صفحه مراجعه شود) {Sاحساس آب/#بند دل ماهی من پاره شد/#شد دو سه تا دانهی ریز حباب/#گربه مرا دید و به وقت فرار/#خود به دیوار سرش،منگ شد/#پای چپش هم به لب خیس حوض/#خورد و برای دو سه شب لنگ شد/#گربهی بیچاره چه دردی کشید/#آشنخورده دهن سوخته/#مادر من گفت:ولی طفلکی/#درس از این حادثه آموختهS}شاعر در توضیح ضرب المثل میآورد:«اشاره بر بیگناهی کسی است که خلافی نکرده،و جریمهای پرداخته است.
در مجموع،داستان شعرهای این مجموعه بسیار بکر و زاییدهی ذهنی خلاق و بدیع هستند و به گونهای طراحی شدهاندکه ضرب المثلها در آنها خوش نشستهاند؛اما ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه چون اساسا این شعرها برای فهمبهتر و بیشتر ضرب المثلها سروده شدهاند،باید از تخیل و تصاویری سادهتر استفاده میشد تا مخاطب به ارتباط مثل و جاییکه به کار برده میشود راحتتر پی ببرد.
از همان روز و خانهی بیبی/#بازی توپ و شیشهای که شکست/#شیشه نو شد ولی چه فایده داشت؟/#درد آن کهنهبود و پنهان بود/#مادر من خبر نداشت هنوز/#غصهی من به خاطر آن بود/#شده حالا خیال من راحت/#دل من گفتهاست رازش را/#همه را او به مادرم گفته/#همه از سیر تا پیازش راS}در شعر«بار کج»(صفحه 29)هم معلوم نیست چرا شاعر با اینکه راوی تنها در یک درس ریاضی(در بیتهای قبلبرای اشاره به درس از ضمیر آن استفاده میکند)تقلب کرده است،چنین میآورد: {Sمن به جای درس خواندن آن روز/#از تقلب استفاده کردم/#امتحان سخت را از این راه/#با خیال خام ساده کردم/#ناگهانمعلم ریاضی/#آمد و تقلب مرا دید/#توی کارنامهام نوشتند/#روبهروی چند درس:تجدیدS}اگر منظور شاعر اشاره مستقیم به قانون امتحانات است(که به دلیل تقلب،حتی در یک درس دانشآموز از شرکت درامتحان چند درس محروم میشود)نتوانسته منظورش را درست برساند."