چکیده:
با افزایش رو به رشد اهمیت بانکداری اینترنتی و اقدامات مهمی که توسط بانک ها در خصوص ارائه
خدمات بانکداری اینترنتی در کشور صورت گرفته است و همچنین با توجه به رشد تعداد استفاده
کنندگان از خدمات بانکداری اینترنتی، برای بازاریابان بانک ها الزامی است که درک بهتری از کاربران و
مشتریان بانکداری اینترنتی داشته باشند؛ تنها با این درک است که بازاریابان قادر به توسعه استراتژی ها
و تاکتیک هایی برای جذب و حفظ مشتریان خواهند بود. در پژوهش حاضر عوامل موثر بر تصمیم خرید
مشتریان بانکداری اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است. جمع آوری داده ها به وسیله پرسشنامه
الکترونیکی و با مطالعه موردی مشتریان خدمات اینترنتی بانک ملت صورت گرفته است. نتایج حاصل از
تحلیل داده ها نشان داد که با طراحی سیستم های ارائه دهنده خدمات بانکداری اینترنتی به صورتی ایمن
و با امکان ارائه خدمات بدون خطا و قطعی به مشتریان، ارائه خدمات متنوع اینترنتی، اطلاع رسانی به
موقع در خصوص این خدمات، آموزش مشتریان درخصوص چگونگی استفاده از این خدمات و تلاش در
راستای ایجاد نگرش مثبت در مشتریان با طراحی بسته های تبلیغاتی مناسب بانک ها می توانند به
جایگاه متمایزی در ارائه خدمات اینترنتی به مشتریان دست یابند.
Due to the increasing importance of Internet Banking and the critical actions taken by banks in order to offer Internet Banking services in Iran and also according to the increasing number of people using Internet Banking services، it is essential for bank marketers to understand Internet Banking customers better. Only through this comprehension the marketers are able to develop strategies and tactics to attract and sustain their customers. In this study we have investigated the influential factors in purchasing decisions of Internet Banking customers. Electronic questionnaires were applied for data gathering through a case study of Mellat Bank internet banking customers. The results of the research show that banks can achieve a more distinctive status in service offering through designing systems to offer secure and certain services with minimum errors; offering various internet based services; providing timely information related to these sort of services; educating customers on how to use them and trying to create a positive image on customer’s minds by appropriate advertising packages.