چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی بود. بدین منظور از میان معلمان شاغل در مدارس استثنایی استان بوشهر در سال تحصیلی 90 - 1389، نمونهای به حجم 160 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه کیفیت زندگی شغلی استفاده و روایی و پایایی آن محاسبه و تأیید گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نشان داد که به طور کلی، کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی استان بوشهر در حد مطلوب بوده و در این بین، بیشترین میزان کیفیت مربوط به مؤلفة قانونگرایی در سازمان شغلی و کمترین میزان کیفیت نیز متعلق به مؤلفة تأمین فرصتهای بلاواسطه برای توسعه و استفاده از قابلیتهای انسانی است. همچنین در مؤلفههای پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان شغلی تفاوت معناداری در میزان کیفیت زندگی شغلی معلمان مرد و زن مدارس استثنایی وجود دارد، در حالی که بین مؤلفههای کیفیت زندگی شغلی معلمان مدارس استثنایی دارای سوابق خدمتی مختلف تفاوت معناداری مشاهده نگردید. به علاوه، یافتهها نشان داد که در مؤلفههای تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان شغلی، در بین معلمان با مدارک تحصیلی مختلف و در مؤلفههای محیط کار ایمن و بهداشتی و قانونگرایی در سازمان شغلی در بین معلمان دورههای مختلف تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 5: مقایسه میانگین مؤلفههای کیفیت زندگی شغلی معلمان دورههای تحصیلی سهگانه متغیر دوره تعداد میانگین انحراف استاندارد مقدارF درجه آزادی سطح معناداری پرداخت منصفانه و کافی ابتدایی راهنمایی متوسطه 91 40 29 47/12 65/11 58/12 09/3 66/2 28/3 19/1 2 و 157 30/0 محیط کار ایمن و بهداشتی ابتدایی راهنمایی متوسطه 91 40 29 60/9 89/10 97/10 18/2 17/2 25/2 30/7 2 و 157 001/0 تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم ابتدایی راهنمایی متوسطه 91 40 29 25/9 70/9 24/9 38/2 62/2 53/2 49/0 2 و 157 61/0 قانونگرایی در سازمان شغلی ابتدایی راهنمایی متوسطه 91 40 29 32/18 25/18 24/21 11/4 04/4 36/4 95/5 2 و 157 003/0 وابستگی اجتماعی زندگی شغلی ابتدایی راهنمایی متوسطه 91 40 29 41/9 97/8 37/9 43/3 80/1 82/1 34/0 2 و 157 70/0 شغل و فضای کلی زندگی ابتدایی راهنمایی متوسطه 91 40 29 31/16 45/16 27/17 89/2 24/3 74/3 03/1 2 و 157 35/0 یکپارچگی و انسجام اجتماعی ابتدایی راهنمایی متوسطه 91 40 29 23/13 45/13 03/14 89/2 01/3 92/2 83/0 2 و 157 43/0 تأمین فرصتهای بلاواسطه ابتدایی راهنمایی متوسطه 91 40 29 21/8 97/8 79/8 41/2 58/2 22/2 58/1 2 و 157 20/0 بحث و نتیجهگیری از جمله مشاغلی که نقشی حساس، در اجتماع بشری داشته و در واقع زیربنای مشاغل دیگر است، مشاغل آموزشی و در رأس آنها مشاغل مرتبط با آموزش عمومی است که از سوی آموزش و پرورش هر جامعه و توسط کادر آموزشی شاغل در مدارس انجام میگیرد."