چکیده:
سـواد رسانـه ای نوعی مهارت درکی و شناختی است که مخاطبان را با تولیدات متنوع رسانه ای جهت بهره برداری از رسانه های جمعی آماده می کند. آثار انقلاب اطلاعاتی همراه با یادگیری مهارت فکری، درکی، استدلالی و انتقادی در بین شهروندان در جهت توسعه آگاه مدارانه با گسترش این پدیده در سطح جامعه رشد خواهد یافت. این ضرورت در عصر حاضر برای درک تولیدات رسانه ای در راستای حیات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، رفتاری و اخلاقی به صورت مستقیم و غیر مستقیم همراه با تربیت مخاطب فعال در حال گسترش است. هدف از این مهارت، نوعی برقراری عدالت ارتباطی بین شهروندان برای دسترسی به اطلاعات از طریق رسانه های جمعی و اجتماعی است. آموزش این پدیده برای دستیابی، ارزیابی و تحلیل ساخت پیام های جمعی همراه با بهره مندی از فنون و محصولات رسانه ای در راستای دانایی محوری، آگاه مداری، تعادل بین رسانه و مخاطب، لذت از محتوا، توسعه راهبردی و ... شکل خواهد گرفت. بررسی مفهوم این پدیده با تاکید بر دو مهارت خواندن و نوشتن برای تولید، فهم و شناخت از رسانه با تاکید بر شاخص های پیوستاری بودن، چند بعدی بودن، سازه ای بودن، بازسازی واقعیت، مفهوم سازی، ترویج پیام های ایدئولوژیکی، القاء سیاسی و اجتماعی و ... همراه است. بر این اساس نهادهای آموزشی، رسانه ای، سازمان های دولتی و غیر دولتی در سطح جامعه به رشد این ضرورت کمک شایانی می کنند؛ همچنین با توسعه شبکه های اجتماعی و جماعت های تفسیرگرایانه می توان این سواد را در راستای انسجام اجتماعی و پیشگیـری از آسیب های جامعه بارگذاری کرد. بر این اساس، با بهره مندی از نظریات گلوله جادویی، تاثیر محدود و کاشت در حوزه ارتباطات به تبیین این پدیده می توان پرداخت. در قانون اساسی جامعه ی ما، به این پدیـده در راستای گسترش اهداف والای اخلاقی، اسلامی و انسانی از سوی رسانه های جمعی و ملی تاکید شده است و تمام دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی باید گام های اساسی در راستای گسترش این پدیده بردارند. هدف مقاله ی حاضر انجام یک بررسی مروری در زمینه ضرورت، اهداف، ویژگی ها و آموزش سواد رسانه ای است.
خلاصه ماشینی:
تأملي بر ضرورت پايدار سواد رسانه ای در جامعه و راهكارهاي لازم براي توسعة آن محمد حسن شربتيان 1 چکیده سواد رسانه اي نوعي مهارت دركي و شناختي است كه مخاطبان را با توليدات متنوع رسانه اي جهت بهره- برداري از رسانه هاي جمعي آماده مي كند.
با توجه به این اصول، بايد بيان كنيم كه رسانه هاي جمعي در عصر حاضر به دنبال رقابت و تحت تأثير قرار دادن مخاطبان بر اساس توليدات مختلف خود مي باشند، و به نوعي برخي از - B.
ضرورت اين نوع سواد و مهارت در جامعه امروز ايران همپاي فرايند جهاني شدن مي تواند از طريق رسانه ها، دانشگاه ها و نهادهاي فرهنگي، شهروندان را از حالت انفعالي به سمت پويائي حركت دهد و مخاطبان را وادار به اين كند كه كداميك از پيام ها و توليدات رسانه جمعي مي تواند براي آن ها كاركرد سودمندانه و مفيد داشته و قابل بهره برداري باشد.
منظور از استعاره ی مفهوم سواد رسانه ای به این معنی است که آموزش رسانه هاي جمعي می بایست با تأكيد بر هر دو مهارت خواندن و نوشتن پيام هاي رسانه اي، براي توليد، درك، شناخت و فهم پيام از سوي مخاطبان شكل گيرد.
سواد رسانه اي در وسايل ارتباط جمعي با توجه به كاركردها و ابعاد گوناگوني كه در تعاريف بالا اشاره شد نوعي بازتوليد نشانه اي از طريق پيام هاي رسانه اي است كه بتواند فهم و درك مخاطب را با اهداف رسانه اي خود همراه كند.