چکیده:
یکی از شایعترین اختلالهای رفتاری کودکان و نوجوانان که بیشترین پژوهشها را به خود اختصاص داده است، اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی1 ADHD است. اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی ، یک اختلال زیستی و عصب شناختی2 است که 3 تا 7 درصد دانشآموزان را در بر میگیرد. ADHD بیش از هر اختلال دیگر باعث میشود که آموزگاران مدارس عادی اقدام لازم را برای ارجاع این دانشآموزان به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی بهعمل آورند، لذا استفاده از راهکارها و رویکردهای درمانی و آموزشی مناسب و اقدام به موقع همراه با مدیریت رفتار در کلاس میتواند اختلالات رفتاری و یادگیری این دانشآموزان را مرتفع نماید.
خلاصه ماشینی:
"در این شیوه به آموزگاران آموزش داده میشود تا رفتارهای مناسب را پاداش داده و رفتارهای نا مناسب را از طریق بی توجهی یا بازداری دانشآموز از کارهای مورد علاقه اش، مورد عدم تشویق قرار دهند و به طور کلی همیشه یک قدم از این دانشآموزان جلو باشند یعنی قبل از اینکه واکنش نشان بدهند مسؤولیت یا کارهایی را که از عهدهی آن برمیآیند و برایشان خوشایند است به آنان واگذار کنند تا انرژی و توانشان در راه مثبت صرف شود و میتوان این ایده را در آنها تلقین نمود «حال که دیگران مرا دوست میدارند، چه بهتر کارهای خوبی انجام دهم تا بیشتر مرا دوست داشته باشند».
روش جریمه کردن 4 که توسط دکتر راپرت رواج یافته یک روش بسیار عالی از تلفیق پیامدهای مثبت برای رفتارهای مناسب و نامناسب است در این روش از دستگاه خودکاری (چراغ قوه) استفاده میشود که به دانشآموز برای هر 60 ثانیهای که بر سر انجامدادن تکالیف خود تمرکز یابد، پاداش میدهد.
پیشنهاد میشود که آنان را در بین دانشآموزانی که مورد احترام کلاس هستند نشاند، تعامل و ایجاد ارتباط بیشتر با دانشآموز ممکن است این انگیزه را در او تقویت کند که تدریجا رفتار نامطلوب را تحت کنترل قرار دهد .
نتیجه از شیوههایی که در مدیریت رفتار کودکان و نوجوانان دارای اختلال بیش فعالی و نارسایی توجه میتوان استفاده نمود عبارتند از تقویت مثبت و منفی، شکلدهی رفتار، الگوسازی، مجاورت، محرومسازی، رفتاردرمانی شناختی که نتیجه پژوهشهای بیشمار مبتنی بر این است که استفاده از روشهای مدیریت رفتار میتواند بر عملکرد مطلوب دانشآموز در خانه و مدرسه مفید واقع شود."