چکیده:
دانشآموزان دارای حساب نارسایی دچار مشکلات گوناگونی چون مشکلات ادراک بینایی و شنیداری و نیز جهتیابی فضایی میباشند و مطالعات عصبی روانشناختی در این گروه از دانش آموزان حاکی از آن است که با توجه به اهمیت دو نیمکره دریادگیری راهبردهایی که بتواند موجب فعالسازی دو نیمکره مغزی شود نقش مهمی در بهبود مشکلات این گروه از دانش آموزان خواهد داشت. هنر و موسیقی یکی از مهمترین راهبردهایی است که می تواند ارتباط بین دو نیمکرهی مغزی را بهبود بخشد ، زیرا موسیقی به عنوان یک ابزار منظم دارای وزن و هماهنگی است و وزن و هماهنگی موجود در آن به نظم بیشتر عملکرد مغزی این دانش آموزان و کاهش مشکلات ادراکی و بهبود یادگیری آنها منجر می شود.
خلاصه ماشینی:
"موسیقی و اختلال یادگیری ریاضی کاوه مقدم/ کارشناس کاردرمانی و کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دکتر مهناز استکی / استادیار دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی چکیده کلید واژه ریاضیات مسئله خاص در ریاضیات شامل مشکل در فهم، اندازه و ارتباطات فضایی مفاهیم مربوط به جهتیابی، ارزش مکانی، اعشار، زمان و مشکل در بهخاطرآوری حقایق ریاضی است.
این دانشآموزان در 4 دسته از مهارتهای اساسی یادگیری پیشرفت ضعیفی دارند : الف) مهارتهای زبانی ، شامل : 1 ) فهمیدن و نامیدن اصطلاحات ریاضی 2 ) فهمیدن و نام بردن عمل ها و مفاهیم ریاضی 3 ) تبدیل دستورات مکتوب به نمادهای ریاضی ب) مهارت های ادراکی شامل : 1 )خواندن و شناخت نمادهای عددی یا نشانههای حساب 2 ) ادراک فضائی اشیاء و تجسم 3 )درک ثبات شکل 4 )تشخیص تصویر و شکل از زمینه ج )مهارتهای ریاضی ، شامل : 1 )رعایت مراحل ریاضی 2 ) شمارش اشیاء 3 ) یادگیری جدول ضرب د ) مهارتهای مربوط به توجه شامل : 1 ) کپی کردن درست اعداد 2 ) مشاهده نمادهای عملیاتی به طرز صحیح 3 ) هماهنگی چشم و دست ( محمدی، 1388، لرنر، 1996) مشکل در عملیات ریاضی به طبقات متفاوتی تقسیم میشود: افراد ممکن است مشکلاتی در خواندن اعداد داشته باشند که به آن ناخوانی گفته میشود یا در نوشتن اعداد دچار مشکل باشند که به آن نانویسی میگویند.
"Role of cognitive theory in the study of learning disability in mathematics"."