چکیده:
بخش بزرگی از دانش آموزان دارای نیازهای آموزشی ویژه، دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی هستند. فلج مغزی (CP) اختلالی است که بر حرکت و وضع اندامی بدن تاثیر می گذارد. این اصطلاح در خصوص دانش آموزانی به کار می رود که دارای اختلال های ارتباطی، حسی، هوشی و حمله صرع هستند. بیشتر این دانش آموزان، هماهنگی حرکتی ضعیفی دارند که باعث می شود به خوبی نتوانند حرکات ظریف خود را کنترل کنند. از آنجا که این دانش آموزان دارای معلولیت های متعدد هستند، همان روش ها و تجهیزاتی که برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی یا شنوایی، دارای مشکلات گفتاری، ناتوانی یادگیری، اختلال رفتاری یا کم توان ذهنی به کار می رود، در اینجا نیز لازم می آید. دانش-آموزان مبتلا به فلج مغزی، تنها در صورتی یاد می گیرند و به موفقیت نائل می شوند که برای آموزش آنها از روش ها، تجهیزات و فن آوری های مناسبی استفاده شده باشد. آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد امکان استفاده از فن آوری های آموزشی مناسب برای دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی است.
خلاصه ماشینی:
"در کل آموزش از راه دور به مثابه نظامی کم هزینه، تا حدی زیادی جایگزین نظام آموزشی با محدودیتهای خاص میشود و دانشآموزان مبتلا به فلج مغزی در سطح بالاتری برای تحصیل در دانشگاه نیز میتواند از دانشگاههای مجازی بهره مند شوند و در آینده نیز امید است مشاغل بیشتر به صورت مجازی و خدمات از راه دور سوق داده شوند، این نظام قابلیت زیادی دارد و برای هر فردی در هر سطحی از رشد، متناسب با اوضاع و شرایط نیازهای آموزشی آن فرد قابل بهره برداری است چالشهای پیش رو در زمینه فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات مناسب برای دانشآموزان مبتلا به فلجمغزی 1- طراحی و تولید مواد، محصولات یا ابزارهای آموزشی انجام این مهم، به ویژه برای ایجاد زمینههای لازم برای بررسیهای عمیق در چند زمینه زیر مطلوب است : بررسی یا سنجش نیازها، تحلیل وظایف، ویژگیهای یادگیرندگان و یاددهندگان، راهبردهای انگیزشی، تولیدات آموزشی 2- توجه به پژوهشهای از نوع دانش افزایی در جهت حل مسائل یاددهی- یادگیری از نوع عمیق و توسعه فراتحلیلهای پژوهشی در زمینههای گوناگون، مثل نقش «فراشناخت» در یاددهی- یادگیری و در ارزشیابی متغیرهای آموزشی چون برنامه، روش و نتایج کوشش ها و حتی خود ارزشیابی با انجام دادن مطالعات موردی در زمینههای گوناگون به صورت بررسی وضعیت موجود، تعیین وضعیت مطلوب، چگونگی بهره گیری و استفاده از فنآوریهای مناسب آموزش، طراحی برنامه های جبرانی و تقویت شیوههای موفق از جمله موارد قابل انجام، پیگیری و توسعهپذیر هستند."