چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی مهارت های شهروندی مورد نیاز دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی از دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر شیوه اجرا، روش توصیفی پیمایشی محسوب می شود. جامعه و نمونه آماری تحقیق شامل کارشناسان برنامه ریزی و آموزش مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهر قزوین و اساتیدی که در سطح دانشگاه های قزوین دروس تحلیل محتوا، ارزیابی کتب و برنامه ریزی درسی را تدریس می نمایند، که مجموع این دو گروه تحت عنوان کارشناس 30 نفر بوده است و معلمان مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان قزوین (اعم از زن یا مرد) که تعداد آنها در مدارس مقطع راهنمایی طبق آمار ارایه شده، 2727 نفر بوده، که با بهره گیری از فرمول نمونه گیری، تعداد 276 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای، صورت پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته ای حاوی 80 سوال بود که پس از احراز روایی و پایایی مورد قبول به وسیله محقق تهیه و بین اعضای گروه نمونه توزیع گردید. داده های گردآوری شده به کمک آمار توصیفی و استنباطی (تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن)، و با استفاده از نرم افزارSPSS (ویرایش17) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاکی از وجود نیاز و آسیب پذیری برنامه ی درسی فعلی دوره ی راهنمایی تحصیلی، از لحاظ مهارتهای تربیت شهروندی است و این نیازها در ابعاد فردی، فرهنگی و سیاسی نمود بیشتری دارد.
خلاصه ماشینی:
"مهارتهای مورد نیاز بعد سیاسی تربیت شهروندی در برنامهی درسی دورهی راهنمایی ازدیدگاه معلمان و کارشناسان کدام است؟ روش این پژوهش از نظر هدف،از نوع پژوهشهای کاربردی است،زیرا توسعهی دانش کاربردی وارایهی راهکارهای سازنده و عملی در ارتباط با آموزش شهروندی در برنامهی درسی دورهراهنمایی تحصیلی،مرکز توجه آن بوده،و از نظر شیوه اجرا،روش پژوهش توصیفی پیمایشی{o1o}رامورد استفاده قرار داده است.
{o(1)- ytidilaV o} {o(2)- ytilibaileR o} {o(3)- ahplA hcabnorC o} یافتهها سوال اول:مهارتهای مورد نیاز بعد اجتماعی تربیت شهروندی در برنامهی درسی دورهیراهنمایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان کدام است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)از نظر نمونهی آماری(کارشناسان و معلمان)نیازهای برنامهی درسی دورهی راهنمایی در بعداجتماعی تربیت شهروندی مطابق نتایج رتبهبندی آزمون فریدمن به ترتیب سه اولویت برتر عبارتند از:نیاز به پرورش روحیهی احترام به قانون و الزام به رعایت آن{o1o}،پیشنهاد و ارایهی راهکارهایمتنوع در خصوص جامعهی محلی،ملی و جهانی با نگاهی مسئولانه،و ایجاد روحیهی همکاری ومسئولیتپذیری خودجوش با نهادهای ملی و محلی در دانش آموزان.
سوال سوم:مهارتهای مورد نیاز بعد فرهنگی تربیت شهروندی در برنامهی درسی دورهراهنمایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان کدام است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)از دیدگاه نمونهی آماری پژوهش حاضر در برنامهریزی درسی فعلی دورهی راهنماییتحصیلی،ترتیب اولویت اول تا سوم،مهارتهای مورد نیاز بعد فرهنگی تربیت شهروندی عبارتنداز:معرفی آداب و رسوم و آیینهای مناطق مختلف کشور به دانش آموزان،پرورش روحیهیحفظ و حراست از دستاوردهای گذشتگان و فرهنگ قومی،و ارزش سنجی صحیح و توسعهی فرهنگ و تمدن کهن ایرانی،که میزان توجه برنامه درسی فعلی به این مولفهها کافی نیست،همچنین گویهی قدردانی از الگوهایی که کوشش خستگیناپذیر خود را متعهدانه صرف خدمتو آبادانی کشور کردهاند،حایز پایینترین رتبه میباشد."