چکیده:
ﺣﻖ ارﺗﻔﺎق از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﻬﻢ زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎن در اﻣﻮر ﻣﻌﯿﺸﺘﯽ وﻣﻌﺎﻣﻼﺗﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﮔﺎﻫﯽ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی دﯾﮕﺮانرا ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻨﺪ وﺑﺮای رﻓﻊ ﻧﯿﺎزﺷﺎن ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺣﻖ ارﺗﻔﺎق ﻣﺼﺎدﯾﻘﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ: دارای ازﺟﻤﻠﻪ آﻧﻬـﺎ ﻣـﯽﺗـﻮان ﺣـﻖﺷﺮب، ﺣﻖ ﻣﺠﺮی، ﺣﻖ ﻣﺴﯿﻞ، ﺣﻖ ﻣﺮور وﺣﻖ ﺟﻮار را ﻧﺎم ﺑﺮد ودرﻣﻮرد ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﺣﻖ ارﺗﻔﺎق ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﮐـﻪ ادﻟـﻪﻋﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻨﺎد ﻓﻘﻬﺎی ﻣﺬاﻫﺐ ﺧﻤﺴﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻮﺟﻮد ﻧﯿﺴﺖ ودر ﻗﺮآن ﻣﺠﯿﺪ آﯾﺎﺗﯽ ﻣﺨﺼﻮص درﺑﺎره ﺣﻘﻮق ارﺗﻔﺎﻗﯽوﺟﻮد ﻧﺪارد. و از ﺣﻘﻮق ارﺗﻔﺎﻗﯽ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﺑﻪ ﺣﻘﻮق ﻣﺘﺪاول ﺑﯿﻦ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ و واﮔﺬاری ﻣﻨﻔﻌﺖ ﺑﻪ او ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ آﯾـﻪ 63ﺳﻮره ﻧﺴﺎء ﻣﯽﺗﻮان اﺷﺎره ﮐﺮد. دوﻣﯿﻦ ﻣﻨﺒﻌﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺎم ﺑﺮد، ﺳﻨﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺳﻨﺖ ﻣﻄﻬﺮ ﭘﺎک ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ و اﺋﻤﻪ او ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪدﻻﻟﺖ ﺑﺮ ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﺣﻖ ارﺗﻔﺎق داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و اﺣﺎدﯾﺜﯽ را ﮐﻪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ در ﮐﺘﺐ اﻫـﻞ ﺳـﻨﺖ و اﻣﺎﻣﯿـﻪ واردﺷﺪه اﺳﺖ را ﺑﯿﺎن ﮐﺮدهاﯾﻢ. ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﺣﻖ ارﺗﻔﺎق ﺑﻨﺎء ﻋﻘﻼء ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﻋﻘﻼی ﻋﺎﻟﻢ در ﻫﺮ ﻣﺴﻠﮏ و ﻫـﺮﻣﺮاﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ )ﭼﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎن وﭼﻪ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎن( ﺣﻖ ارﺗﻔﺎق را ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش ﻗﺮاردادهاﻧﺪ. ﭼﻬﺎرﻣﯿﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﺣﻖارﺗﻔﺎق ﻋﻤﻞ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺬاﻫﺐ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﺻﺤﺎﺑﻪ در ﻋﻤﻞ ﺧﻮد ﺣـﻖ ارﺗﻔـﺎق راﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش ﻣﺸﺮوع ﻣﯽداﻧﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺣﻖ ارﺗﻔﺎق ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺎن ﮐﺮدﯾﻢ، ﻣﺸﺮوعﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و در ﺟﻮاﻣﻊ اﻣﺮوزی ﻣﻮرد ﭘﺬﯾﺮش ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﯿﺎن ادﻟﻪ ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ اﯾﻦ ﺣﻖ ﺑﻪ ﻓﻘﻬـﺎ و ﺣﻘـﻮقداﻧـﺎن در ﺗـﺪوﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.
One of the important issues in daily affairs of human life is easement،when onesees other people'sneeds and helps them to solve their problems. There is no general evidence to justify easement that five-sect jurisprudents cite. There arenot specific verses about easement rights in the Qur'an; but،we can mentioncommon rights between neighbors and granting benefits to him as implied inthe 36th verse of NisaSurah. The second resource is theSunnah، Prophet's and Imams' tradition can be a reason is to validate easement. Therefore، narrativesin Imamieh and Sunni booksregarding this issueare described. The third resource is the total ideas of wises، wises with any faith who have accepted easement. The fourth resource to justify easement is Prophet's companions' actswhich areconsidered as an evidence for Sunnisect، that companions assign easement as a legal issue in their acts. So، it can be concluded that the easement is legitimate according to the reasons expressed here and is accepted in modern societies، and the justification of easement will help the legislators and jurisprudents.
خلاصه ماشینی:
" ﻋﻼﻣﻪ در ﺗﺬﮐﺮه ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: »ﻣﺼﺎﻟﺤﻪ ﺑﺮ ﻋﺒﻮر آب )ﻣﺠﺮی آب( ﺑـﺮای آﺑﯿـﺎری در ﻣـﺪت دﻟﯿﻞ ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ ﺣﻖ ارﺗﻔﺎق از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺬاﻫﺐ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﻠﻮم و ﺣﻔﺮﮐﺮدن ﻣﺠﺮی آب ﺑﺮای آﺑﯿﺎری ﻣﺠﺎز اﺳﺖ ودر اداﻣﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: اﯾﻦ ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺧـﯽ از ﺷﺎﻓﻌﯿﻪ و ﺣﻨﺎﺑﻠﻪ ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ )اﻟﺤﻠﯽ اﻻﺳﺪی، ﺑﯽﺗﺎ، ص881؛ اﺑﻦ ﻗﺪاﻣﻪ، ﺑﯽﺗﺎ، ص82(.
وﺟﻪ دﻻﻟﺖ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل در اﯾﻦ آﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ اﻣﺮ ودﺳﺘﻮر ﺑﻪ ﻧﯿﮑـﯽ واﺣﺴـﺎن ﺑـﻪ ﻫﻤﺴـﺎﯾﻪ را داده اﺳـﺖ وﻧﯿﮑﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ را از ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ اﻣﻮر در اﺳﻼم ﻗـﺮار داده اﺳـﺖ، از اﯾـﻦ ﺣﯿـﺚ ﮐـﻪ ﺧـﺪا را ﻋﺒﺎدت ﮐﺮدن وﺷﺮﯾﮏ ﺑﺮای ﺧﺪاوﻧﺪ ﻗﺮارﻧﺪادن، ﻧﯿﮑﯽ ﺑﻪ ﭘﺪر و ﻣﺎدر، ﺻﻠﻪ ارﺣﺎم، اﺣﺴﺎن ﺑـﻪ ﺑﯿﻨﻮاﯾﺎن و ﻣﺤﺘﺎﺟﺎن، اﯾﻨﻬﺎ دﻟﯿﻠﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮ ﺑﺰرگ داﺷﺖ ﺣـﻖ ﻫﻤﺴـﺎﯾﻪ، و از ﺣﻘـﻮﻗﯽ ﮐـﻪ در ﻗﺮآن ﺑﻪ آن ﺳﻔﺎرش ﺷﺪه اﺳﺖ ﻧﯿﮑﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ اﺳﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺘﻤﮑﻦ ﺷﺪن ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ از ﻣﺠﺮی آب و ﭼﺎه آب ﻫﻤﺴﺎﯾﻪاش ﯾﺎ ﻋﺒﻮرآﻣﺪ و ﺷﺪ و ﻋﺒﻮر از زﻣﯿﻦ او ﮐﻪ اﯾﻨﻬﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫـﺎﯾﯽ از ﺣـﻖ ارﺗﻔﺎق ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﭘﺲ اﺳﺘﻔﺎده واﻧﺘﻔﺎع ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻗﺮض از ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑـﻪ ﻣﻨﺰﻟـﻪ ﺑﺰرﮔﺪاﺷﺖ ﻫﻤﺴﺎﯾﮕﯽ و ﯾﺎ ﺑﺎز ﮐﺮدن دری از روی ﻣﺤﺒﺖ وﻧﯿﮑﯽ ﺑﺮ روی ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ و ﯾﺎ راﻫﯽ ﺑﺮای ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ وﻣﺎﻧﻨﺪ آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ."