چکیده:
در عصر اطلاعات، که نیاز جامعه به دانش آموختگانی که بتوانند به طور مستمر اطلاعات خود را به روز کنند و مهارتهای جدیدی را فرا گیرند بیش از قبل احساس می شود. همچنین، روزآمد کردن رشته های تحصیلی و ایجاد تغییرات در برنامه های درسی آنها متناسب با نیازهای متنوع و در حال تحول فراگیران در ابعاد مختلف امری ضروری محسوب می شود. هدف این پژوهش شناسایی میزان انطباق برنامه درسی رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با نیازهای علمی، فردی، اجتماعی و شغلی دانشجویان با روش توصیفی- پیمایشی بود. برای گردآوری داده ها و اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. این پژوهش بر روی نمونه ای متشکل از دانشجویان کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاههای اصفهان، تهران و شهید بهشتی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه از روش مقوله بندی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه از آمار توصیفی استفاده شد. یافته های این مطالعه نشان داد که میزان انطباق برنامه درسی رشته مذکور با نیازهای دانشجویان کمتر از حد متوسط است؛ به عبارت دیگر، برنامه درسی رشته مذکور پاسخگوی نیازهای دانشجویان نیست.
خلاصه ماشینی:
سؤال دوم: تا چه ميزان برنامه درسي رشته کارشناسي مديريت و برنامه ريزي آموزشي با نيازهاي فردي دانشجويان منطبق است ؟ جدول٣- توزيع فراواني و درصد پاسخ سؤالهاي مربوط نياز فردي (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس يافته هاي جدول٣ بيشترين ميانگين نمره پاسخها مربوط به گويه هاي« افزايش انطباق با موقعيتها و افراد جديد» با ميانگين ٣/٢٦ و «افزايش مسئوليت پذيري» با ميانگين ٣/٢٢ بوده است و کمترين ميانگين مربوط به گويه هاي « توجه به تفاوتهاي فردي» با ميانگين ٢/٥٢ و« افزايش خوشبيني » با ميانگين ٢/٦٠ بوده است .
سؤال سوم: تا چه ميزان برنامه درسي رشته کارشناسي مديريت و برنامه ريزي آموزشي با نيازهاي اجتماعي دانشجويان منطبق است ؟ جدول ٤- توزيع فراواني و درصد پاسخ سؤالهاي مربوط نياز اجتماعي (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس يافته هاي جدول٤ بيشترين ميانگين نمره پاسخها مربوط به گويه هاي« فراگيري ارزشهاي انساني » با ميانگين ٣/١٨ و«توانايي فعاليت گروهي » با ميانگين ٣/١٢ و کمترين ميانگين مربوط به گويه هاي« لحاظ کردن مسائل جهاني » با ميانگين ٢/٤٨ و « جامعه پذيري» با ميانگين ٢/٥٠ بوده است .
جدول٦- مقايسه ميانگين نمرات مؤلفه هاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول ٦ نشان مي دهد که نظرهاي دانشجويان در ارتباط با ميزان تطابق برنامه درسي رشته مديريت و برنامه ريزي آموزشي با نيازهاي علمي ، فردي، اجتماعي و شغلي يکسان نبوده است .
4. Arefy, Mahbobeh (2004); Evaluation of Educational Science Curriculum Development (Educational Planning and Management) in Higher Education in Approach of Students, Professionals and Graduates; Thesis of Postgraduate, Tehran: Tarbiat Modares University (in Persian) 5.