چکیده:
تربیت زمینهساز در اسلام، جایگاهی بسیار والا دارد. حکومت اسلامی همچون دیگر امور جامعه، مسئول اینگونه تربیت، نیز هست. روایات متعدد از پیامبر اسلام( و ائمه اطهار( دربارۀ وظایف منتظران و جایگاه آنان نزد خداوند، بیانگر اهتمام آنان به تربیت زمینهساز ظهور است.پژوهشها بر ضعف عملکرد نهادهای تربیتی در تربیت، با این رویکرد اذعان دارند. بر همین اساس، هدف این نوشتار، بررسی راهکارهای بهبود عملکرد نهادهای تربیتی جامعه در تربیت زمینهساز ظهور، بر اساس نظریات محققان و صاحبنظران این حوزه است. در این نوشتار، پس از بررسی پژوهشهای مربوط به این موضوع، با روش نظری _ تحلیلی به پرسشهایی دربارۀ راهکارهای نهادهای جامعه در تربیت زمینهساز ظهور، روشهای پیشنهادی برای عملی کردن راهکارها و میزان امکان عملی شدن آنها پاسخ داده شده است
The ground setting training has a special and high place in Islam، and Islamic state is in charge of this type of training like the rest of issues in society، as well. Several narratives and Hadiths from the Holy Prophet and Imams demonstrate their commitment to the training of ground setting believers for the rise. Research has highlighted poor performance of educational institutions as regards the training ground setting people. Accordingly، the aim of this paper is to investigate ways to improve the performance of educational institutions in the training of ground setting believers، based on the opinions of scholars and experts in this field. In this paper، after reviewing the literature on this topic، a theoretical-analytical approach is adopted to answer the questions about the underlying ground setting mechanisms of society in ground setting education، and applying guidelines، and the extent of possibility of practical applications has been addressed.
خلاصه ماشینی:
"راهکارها و روشهای مربوط به نهادهای مساجد، هیئتها و حوزههای علمیه با فراوانی 17 کد عنوان پژوهش روشها راهکار 1109، 1431، 1451، 1481، 1111، 1421، 1102، 1101، 1103، 1104، 1110، 1121، 1463، 1512، 1514، 1461، 1269 برگزاری مراسمهای مختلف در طول سال دربارۀ امام، مرتبط ساختن تمامی جلسات و مجالس دینی به یاد حضرت، برگزاری سخنرانی دربارۀ مهدویت در مناسبتهای مختلف، برگزاری برنامههای ویژۀ نیمه شعبان همچون احیا در شب نیمۀ شعبان و برگزاری جشن و اطعام، برگزاری دورههای تخصصی مهدویت در سطوح مختلف آموزشی، استفاده از اقلام فرهنگی، شناسایی، جذب، حمایت و تربیت نیروهای مستعد مهدیباور و مداحان برای اخذ صلاحیتهای لازم شناختی، عاطفی و عملکردی برای مبلغ مهدویت و توجه به شیوههای تبلیغ مناسب برای پرورش خرد مردم در این راستا ایجاد رغبت عمومی به منظور ایجاد ارادۀ اصلاح در درون مردم و نهادینهسازی فرهنگ انتظار و تربیت مهدییاوران از آنجا که خداوند مودت ائمه اطهار( را بر مسلمانان واجب کرده و در رأس اصول و فروع دین قرار داده است و پذیرش سایر اعمال عبادی منوط به مودت به ائمه اطهار( است، مودت حضرت مهدی( زمینهسازی برای ظهور به شمار میرود که تبلور زمینهسازی برای ظهور در تربیت زمینهساز است."