چکیده:
رویکرد اصلی اقتصاد صنعتی برای تحلیل بازار بر پایه الگوی ساختار، رفتار و عملکرد و رابطه متقابل بین آنها بنا شده است. هدف این مقاله نیز بررسی ارتباط متقابل بین عناصر ساختار، رفتار و عملکرد بازار در صنایع کیف، کفش و چرم ایران می باشد. برای این منظور مدل سیستم معادلات در برگیرنده متغیرهای سهم بازار، تبلیغات و سودآوری برای بنگاه های صنایع چرم، کیف و کفش ایران در سال 1386 با استفاده از روش حداقل مربعات سه مرحله ای (3SLS) تخمین زده می شود. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر آن دارد که متغیرهای تبلیغات و سودآوری تاثیر مثبت بر سهم بازار دارند. تاثیر متغیرهای سهم بازار و سودآوری نیز بر تبلیغات مثبت و معنی دار می باشد. این در حالی است که علیرغم مثبت بودن رابطه بین تبلیغات و سودآوری، تاثیر سهم بازار بر سودآوری این بنگاه ها منفی می باشد. یافته های این مطالعه همچنین از تاثیر مثبت و معنی دار متغیر صادرات بر سهم بازار و تاثیر مثبت ولی بی معنی موجودی سرمایه بر روی تبلیغات حکایت دارد.
Industrial economics is mostly based on the market structure، conduct and performance paradigm. This paper applies the mentioned paradigm on the Iranian shoes and leather industries. To this end، a system of equations including market share، advertising and profitability for the Iranian shoes and leather firms is estimated using 3SLS method in (2007). The results indicate that advertising and profitability have positive effect on market share. The impact of market share and profitability on advertising is also positive and meaningful. In spite of the positive effect of advertising on profitability، market share impact on the profitability is negative. Findings also show the positive impact of export on market share but meaningless impact of capital stocks on advertising.
خلاصه ماشینی:
"برای این منظور مدل سیستم معادلات دربرگیرنده متغیرهای سهم بازار،تبلیغات و سودآوری برای بنگاههای صنایع چرم،کیف و کفش ایران در سال 1386 با استفاده از روش حداقل مربعات سه مرحلهای (3SLS) تخمین زده میشود.
جدول 1:اطلاعات توصیفی متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-معرفی مدل تحقیق و دادهها و اطلاعات آماری در این مطالعه به منظور تبیین ارتباط متقابل بین متغیرهای ساختار،رفتار و عملکرد بازار در صنعت چرم،کیف و کفش ایران از اطلاعات در سطح بنگاهی تفصیلی مرکز آمار ایران برای صنعت مزبور در سال 1386 استفاده شده و براساس مبانی نظری و مطالعات تجربی گونالپ(1997)1، ناکائو(1993)،دلورم و همکاران(2002)،رسند(2007)و تانگ و همکاران(2010)،مدل سیستم معادلات همزمان دربرگیرنده متغیرهای سهم بازار،تبلیغات و سودآوری به عنوان متغیرهای درونزا به صورت زیر تصریح میشود: MS-f(AD,PR,X) AD-f(MS,PR,Y) PR-f(MS,AD,Z) که در آن MS متغیر سهم بازار به عنوان شاخص ساختاری، AD متغیر تبلیغات به عنوان شاخص رفتاری، PR متغیر سودآوری به عنوان شاخص عملکردی بوده و X ، Y و Z بردار متغیرهای برونزای مدل میباشند که شامل متغیرهای میزان صادرات (EX) و موجودی سرمایه (K) است.
با حذف بنگاههایی که دادههای آماری برای آنها وجود نداشت و با لحاظ کردن لگاریتم متغیرها، مدل پیشنهادی سیستم معادلات همزمان روابط متقابل بین متغیرهای سهم بازار،تبلیغات و سودآوری در بنگاههای صنایع چرم،کیف و کفش ایران در سال 1386 با استفاده از روش حداقل مربعات سه مرحلهای () برآورد شده که نتایج برآورد در جدول(2)خلاصه شده است.
A Simultaneous Equations Analysis of Market Structure, Conduct and Performance: New Evidence from United States Manufacturing Industries, PH.
"The Market Structure, Conduct and Performance Paradigm Re- Applied to the International Tourist Hotel Industry"."