چکیده:
ارزشیابی از کیفیت تدریس اعضای هیات علمی ابزاری برای شناخت توانایی آنان در
تدریس، سنجش میزان یادگیری دانشجویان و ابزاری برای افزایش اثربخشی هیات علمی در
نحوه تدریس می باشد. به دلیل اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به منظور شناسایی تجارب
دانشجویان از کیفیت اجرای ارزشیابی رایانه ای در دانشگا هها انجام شده است.
این پژوهش به شیوه توصیفی انجام شده است. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان 30 گروه
آموزشی دانشکده های دانشگاه اصفهان که ارزشیابی رایانه ای برای مدت سه دوره برای آنها
اجرا شده، می باشد. نمونه گیری بصورت هدفمند، 10 گروه آموزشی واقع در دانشکد ه ها ی
علوم پایه و علوم تربیتی بودند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه های گروهی جمع آوری
و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتایج پژوهش بیانگر آن است که نقاط قوت شامل : کاهش هزین ه ها ، آسان سازی
محاسبات، امکان تکمیل فرم های ارزیابی فارغ از زمان و مکان کلاس و بدون فشار روانی
ناشی از حضور استاد در هنگام تکمیل فرم و سهولت و نقاط ضعف شامل : عدم دسترسی
سریع و راحت به اینترنت و وب سایت دانشگاه در زمانی که پرسشنامه ها باید تکمیل گردد ،
وجود اجبار در تکمیل پرسشنامه های ارزشیابی، از همه مهم تر وارد شدن با رمز عبور 1
دانشجویی و نگرانی احتمالی دانشجو از امکان شناخته شدن می باشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش بيانگر آن اسـت کـه نقـاط قـوت شـامل : کـاهش هزينـه هـا، آسـان سـازي محاسبات ، امکان تکميل فرم هاي ارزيابي فارغ از زمان و مکان کلاس و بـدون فشـار روانـي ناشي از حضور استاد در هنگام تکميل فرم و سهولت و نقاط ضعف شـامل : عـدم دسترسـي سريع و راحت به اينترنت و وب سايت دانشگاه در زماني که پرسشنامه ها بايد تکميل گـردد، 1 وجود اجبار در تکميل پرسشنامه هاي ارزشيابي ، از همـه مهـم تـر وارد شـدن بـا رمـز عبـور دانشجويي و نگراني احتمالي دانشجو از امکان شناخته شدن مي باشد.
براي تحقق اين اهداف ، روش هاي متنوعي از جمله ارزشيابي بوسـيله مـديران ، همکـاران ، دانشـجويان ، روش خـود ارزيـابي و نيـز مشاهده نحوه تدريس توسط متخصصان ، بررسي سرفصل و محتـواي درس ، تکـاليف تعيين شده براي دانشجويان و امتحانات آنان و بررسي ميزان يادگيري دانشـجويان بـه کار گرفته مي شود (سيف ، ١٣٨٥؛ نصر و همکاران ، ١٣٨٣: ٩٨ ؛ معروفـي و همکـاران ، ١٣٨٦: ٨١ ؛ شعباني ، ١٣٨٥: ٢).
Simpson کي يو١ (٢٠٠٣) نيز در مقاله خود در بيان مزيت هاي شيوه ارزشـيابي اينترنتـي بيـان مي کند که در اين شيوه ، دانشجويان روزهاي متعددي فرصت دارند تا ارزشيابي را انجـام دهند و در طول مدت زمان ارزشيابي ، سيستم اينترنت مي تواند طوري برنامه ريزي شـود که دانشجوياني که تا آن زمان نتوانسته در ارزشيابي شرکت کننـد، در هـر زمـان بتواننـد فرم ها را تکميل کنند.