خلاصة:
هدف: این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی- نقص توجه میباشد. روش: در این مطالعه تعداد 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیشفعالی انتخاب و به روش تصادفی به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. علاوه بر برنامههای دارو درمانی مشترک در هر دو گروه به مادران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته و به صورت هفتگی برنامه فرزندپروری مثبت آموزش داده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسش نامه 101 سوالی تنیدگی والدین بود که در سه مرحله تکمیل گردید. داده های حاصل با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر بررسی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی/ نقص توجه در موثر بوده است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود در جهت ارتقاء سلامت روانی والدین، این روش در کنار روشهای مرسوم در این اختلال به مادران آموزش داده شود.
Objective: This study investigated the training effectiveness of positive parenting program on mothers’ stress with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Method: In this study 24 mothers with ADHD children were chosen and were equally assigned to two control and experimental groups. In addition to common medical treatments for both groups، experiment group was presented with positive parenting training for 8 sessions of 2 hours per week. Instrument was parenting stress questionnaire with 101 questions in 3 stages .Data were analyzed using analysis of variance with repeated measure.
Results: The results show that the positive parenting program reduced stress of children’s mothers with ADHD.
Conclusion: It is suggested that this method could improve the parent’s mental health، be taught to mothers inconjunction with conventional methods.