خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزشی چندحسی و فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پسر دوم ابتدایی شهر همدان انجام شد. آزمودنی ها 45 نفر از دانش آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند که از این تعداد 15نفر در گروه آزمایشی چندحسی فرنالد و 15نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته و 15 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. آزمودنی ها از جامعه ای انتخاب شدند که با توجه به نظرمعلمان ازطریق چک لیست نارساخوانی و برای همتاسازی و همگنی هوش هر سه گروه، آزمون ریون کودکان، استفاده شد. بعد از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایشی چند حسی فرنالد، 10 جلسه آموزش روش چندحسی فرنالد و گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ، 10 جلسه آموزش روش ادراک دیداری فراستیگ، دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای انجام پیش آزمون و پس آزمون، از آزمون فلاح چای (1374)، برای هر سه گروه استفاده شد و برای تحلیل یافته ها ازتحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد و گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، در خواندن، درک معنی جملات و عملکرد خواندن، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. در ضمن، گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد در خواندن و درک معنی جملات، عملکرد بهتری نسبت به گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، داشتند. روش های آموزشی چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ می تواند موجب بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان پسر نارساخوان شود و از میان این دو روش، روش چندحسی فرنالد، را می توان به عنوان روشی اثربخش تر در بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان، به کار برد.
ملخص الجهاز:
مقایسه تأثیر روش های چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان ابوالقاسم یعقوبی ١، حسین محققی ٢، مریم غفوری آثار٣، خسرورشید 4 تاریخ وصول : ١٣٩١/١٢/٢٤ تاریخ پذیرش : ٩٢/٣/١٨ چکیده این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشـی چندحسـی و فراسـتیگ بـر اصـلاح عملکـرد خوانـدن دانش آموزان نارساخوان پسـر دوم ابتـدایی شـهر همـدان انجـام شـد.
آزمـودنی هـا ٤٥ نفـر از دانـش آمـوزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند کـه از ایـن تعـداد ١٥نفـر در گـروه آزمایشـی چندحسی فرنالد و ١٥نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته و ١٥ نفر دیگـر بـه عنـوان گروه کنترل در نظر گرفته شد.
روش های آموزشی چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ می تواند موجب بهبـود عملکـرد خوانـدن دانـش آمـوزان پسـر نارساخوان شود و از میان این دو روش ، روش چندحسی فرنالد، را می توان به عنوان روشـی اثـربخش تـر در بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان ، به کار برد.
ایـن مطالعـه ، قصـد دارد از روش های چند حسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ برای نارسـاخوانان اسـتفاده کنـد و اثر بخشی هر یک را به آزمایش بگذارد و با بررسی و مقایسه دو روش آموزشی ، گامی در جهت بهبود عملکرد خواندن و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان باشد.
آموزش روش های چندحسی فرنالد و ادراک بینایی فراستیگ ، در جهت اصـلاح عملکـرد خواندن دانش آموزان نارساخوان ، در نظر گرفته شد.
میزان تأثیر آموزش روش چندحسی فرنالد، بر اصلاح عملکرد خواندن دانش آمـوزان نارساخوان پسر بیشتر از میزان تأثیر روش ادراک دیداری فراستیگ ، است .