خلاصة:
مطالعات اخیر در ادبیات نظری بیانگر تاثیر هر یک از جهـت گیـریهـای اسـتراتژیک بـر عملکـرد شرکت میباشد. اما به اعتقاد پژوهشـگران بررسـی تـاثیر جداگانـه هـر جهـت گیـری بـر عملکـرد نمی تواند تصویر مناسبی از این ارتباط را نشان دهد. هدف از ایـن مطالعـه بررسـی تـاثیر همزمـان جهت گیریهای بازار، برند و کارآفرینی بر عملکرد شرکت با در نظر گـرفتن نقـش تعـدیل کننـده متغیرهای محیطی (شدت رقابت و عدم اطمینان تقاضا) در صـنعت مـواد غـذایی ایـران مـیباشـد. روش پژوهش حاضر توصیفی و با استفاده از استراتژی پیمایشی اجرا شده است . شرکت های فعـال در صنعت مواد غذایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و اعضای انجمـن هـای صـنایع غـذایی تهران برای تحقیق انتخاب شـدند و در نهایـت مـدیران ارشـد ١٠٣ شـرکت پرسشـنامه را تکمیـل نمودند. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افـزار SmartPLS اجرا گردیده است . نتایج تحقیق حاکی از این است که جهت گیـریهـای کـارآفرینی و برنـد بطـور مستقیم بـا عملکـرد شـرکت در ارتبـاط مـیباشـند و بـازارگرایی بطـور غیـر مسـتقیم و از طریـق جهت گیری کارآفرینی با عملکرد شرکت در ارتباط است . شدت رقابت و عدم اطمینان تقاضا تـاثیر تعدیل کننده مثبتی بر رابطه جهت گیری کارآفرینی و عملکرد شرکت داشته اسـت و عـدم اطمینـان تقاضا رابطه برندگرایی و عملکرد شرکت را تعدیل مینماید. همچنین شدت رقابت و عدم اطمینان تقاضا اثر تعدیل کننده معنیداری بر رابطه بازارگرایی و عملکرد شرکت نداشته است .
ملخص الجهاز:
"الف ) تعاریف ، ابعاد و شاخص های تشکیل دهنده بازارگرایی، برندگرایی و کـارآفرینی محـوری در رهیافت ها و جریان های مختلف فکری در حال حاضر چیست ؟ ب ) روابط متقابل بین جهت گیریهای مختلف در این مطالعه چگونه است ؟ ج ) تاثیر همزمان جهت گیریها بر عملکرد چگونه است ؟ د) آیا متغیرهای محیطی (عدم اطمینان تقاضا و شدت رقابت ) بر این رابطه تاثیرگذار میباشد؟ مبانینظری جهت گیری استراتژیک شرکت (کسب و کارها) توجه گسترده ای از نویسندگان و محققـان رشـته ی مدیریت ، بازاریابی و کارآفرینی را به خود جلب کرده است .
جدول ٣: شاخص های مورد استفاده برای سنجش سازه های تحقیق جهت گیری استراتژیک شاخص مشتری گرایی هماهنگی درون بخشی بازارگرایی پاسخگویی ایجاد هوشمندی توجه به رقبا _____ نگرش برند تعامل برندگرایی قابلیت برند رفتار برندگرا همنوایی _____ نوآوری ریسک پذیری کارآفرینی محوری پیشتازی _____ یافته هایتحقیق به منظور اثبات یا رد فرضیات تحقیق و یافتن روابـط خـاص میـان متغیرهـای جامعـه در ایـن تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و مدل یابی معادلات سـاختاری (SEM) بـه روش حـداقل مربعات جزیی (PLS) با استفاده از نرم افزار SmartPLS استفاده شده است ."