خلاصة:
بعد از گذشت سالها از انجامدادن اصلاحات در بخش دولتی، همچنان پرسشهای زیادی در خصوص تاثیر رفتارهای رهبری در سازمانهای دولتی وجود دارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطة رهبری تحولآفرین با رفتارهای شهروندی سازمانی با تاکید بر نقش انگیزة خدمات عمومی و شفافیت اهداف است. جامعة آماری این تحقیق شامل همة 720 پرستار بیمارستانهای دولتی شرق استان گلستان بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 250 نفر برآورد شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با چهار پرسشنامه رفتارهای شهروندی سازمانی ارگان، رهبری تحولآفرین باس و آولیو، پرسشنامة انگیزة خدمات عمومی، و شفافیت اهداف ریتز و همکاران گردآوری شد. در این مطالعه ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای همة متغیرها بیشتر از 7/ 0 است که نشاندهندة قابلیت اعتماد و پایایی بالای ابزار است. روش این تحقیق توصیفی- همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. دادهها با نرمافزار لیزرل تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین با رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق شفافیت اهداف و انگیزة خدمات عمومی ارتباط دارد. همة رابطهها در مدل بهجز رابطة شفافیت اهداف و انگیزة خدمات عمومی تایید شد.
ملخص الجهاز:
هدف این پژوهش ، بررسی رابطۀ رهبری تحول آفرین با رفتارهای شهروندی سازمانی بـا تأکیـد بـر نقـش انگیزة خدمات عمومی و شفافیت اهداف است .
بنابراین ، این پژوهش درصدد است بررسی کند که آیا رابطه ای بین رهبری تحول آفرین با رفتارهای شهروندی سازمانی با نقش میانجی انگیزة خدمات عمومی ٢ و شفافیت اهداف ٣ در بیمارستان های دولتی شرق استان گلستان وجود دارد؟ متون نظری تحقیق رهبری تحول آفرین در شرایط متلاطم امروزی، رهبران از مؤثرترین و ضروریترین عناصر برای سازمان ها در غلبه بر محدودیت ها تلقی میشوند (٦٨.
یکی از این استراتژیهایی که میتواند به طور بالقوه به کار گرفته شود، انگیزة خدمات عمومی است ( ,Coggburn &Clerkin ٢١٠.
کودویلیامز و همکاران (٢٠١٣) در پژوهش خود با عنوان «انگیزة خدمات عمومی و نتایج کاری کارکنان : نقش میانجی تناسب فرد و سازمان » به این نتیجه دست یافتند که بین انگیزة خدمات عمومی و رفتارهای شهروندی سازمانی رابطۀ معناداری وجود دارد.
در این پژوهش متغیر رهبری تحول آفرین به عنوان متغیر مستقل ، رفتارهای شهروندی سازمانی به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای شفافیت اهداف و انگیزة خدمات عمومی به عنوان متغیرهای میانجی در نظر گرفته شده اند.
در آزمون فرضیۀ اول تحقیق ، ضریب استاندارد برای رابطۀ بین رهبری تحول آفرین و رفتارهای شهروندی سازمانی برابر با ٠/٢٢ به دست آمد.
همان طور که نتایج پژوهش نشان داده است بین رهبری تحول آفرین و رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق شفافیت اهداف و انگیزة خدمات عمومی رابطه وجود دارد.