خلاصة:
با توجه به اهمیت شادکامی و سلامت روانی در کودکان کم توان ذهنی و نیاز به مداخله جهت بهبود این متغیرها، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ایروبیک بر سلامت روان و شادکامی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی بود.جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی مدرسه صالحه شهر مشهد بود که از این تعداد به روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس نمره سلامت روان (GHQ) و نمره شادکامی آکسفورد(OHI)، 30 نفر که تمایل به همکاری داشتند به عنوان نمونه انتخاب شدند. این 30 نفر به طور کاملا همتا در ۲ گروه 15 نفره A و B گزینش شدند که گروه A ، 16جلسه آموزش گروهی ایروبیک را دریافت کرد و گروه B گروه کنترل بود که در لیست انتظار قرار داشتند. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ایروبیک به طور معناداری باعث افزایش شادکامی، سلامت روان و کاهش افسردگی، اضطراب و بی خوابی، نشانه های جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود. به عبارت دیگر کودکان کم توان ذهنی که در گروه آزمایش بوده اند، نسبت به کودکانی که در گروه گواه بودهاند، به طور معناداری شادکامی، سلامت روان آنها افزایش و افسردگی، اضطراب وبی خوابی، نشانه های جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی آنها کاهش یافت.
Objective: Happiness and mental health are important for children with intellectual disability, and intervention is required to improve these variables. Thus, the present study aimed to examine the effectiveness of aerobic training on the mental health and happiness of female students with intellectual disability. Method: The statistical population included all female students with intellectual disability studying in Saleheh School, Mashhad, Iran. Thirty students were selected by convenience sampling based on their scores on the General Health Questionnaire and the Oxford Happiness Inventory and divided into Groups A and B (n=15). Group A received 16 aerobic group training sessions, while Group B served as the wait-list control group. ANCOVA was used for data analysis. Results: Results showed that aerobic training significantly enhances happiness and mental health and reduces depression, anxiety, insomnia, physical symptoms, and social dysfunction among students with intellectual disability.