خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدل تحولی
تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط بر بهبود زبان دریافتی در کودکان
اختلالات دارای طیف اتیسم انجام شده است. روش: پژوهش حاضر
کاربردی و شبه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون - پس آزمون
8 سا ل - یک گروهی اجرا شد. جامعه مورد مطالعه تمام ی کودکان 3
دارای اختلالات طیف اتیسم بود که در سال 1395 به کلینیک رهگشا
در شهر اصفهان مراجعه کردند. از ا ین جامعه شش نفر به روش
نمونه گیری در دسترس با توجه به ملاک های ورود و ملاک های خرو ج
انتخاب شدند. مداخله طی حداقل 26 جلسه 45 دقیقه ای، هفته ای دو
بار برگزار شد. در این پژوهش از مقیاس درجه بند ی اتیسم کودک ی،
آزمون سنجش رشد نیوشا به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده
شد. پس از اتمام جلسات درمانی، طی جلسه ای جداگانه پس آزمون
انجام شد . برای تحلیل داده ها از آزمون t همبسته استفاده شد.
یافته ها. نتایج بیانگر آن بود که درمان بر اساس مدل تحولی
تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط به طور کلی منجر به افزایش معنادار
(P≤0/05) مهارت زبان دریافتی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
شده است. نتیجه گیری: درنتیجه این پژوهش م ی توان گفت مد ل
تحولی تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط می تواند اثراتی مثبت بر زبان
دریافتی در میان کودکان دارای اختلال طیف اتیسم داشته باشد.
Objective: This study was conducted to evaluate the effectiveness of a developmental, individual-difference, and relationship-based (DIR) model in the improvement of receptive language in children with autism spectrum disorders (ASD). Method: The present applied and quasi-experimental study was conducted with the one-group pretest-posttest design. The study population consisted of all children aged 3-8 years with ASD selected by convenience sampling according to inclusion and exclusion criteria. The intervention was held twice a week for at least twenty-six 45-minute sessions. The Childhood Autism Rating Scale and Newsha Developmental Scale were used as pre- and post-tests. A separate post-test session was held after the treatment sessions were over. Paired-samples t-test was employed for data analysis. Results: Results revealed that the treatment based on the DIR model significantly promoted the receptive language skill of children with ASD (p≤0.05).