خلاصة:
The present study investigated the effect of different types of text simplification (i.e., reducing the lexical and syntactic complexity of texts) on reading comprehension of English as a Foreign Language learners (EFL). Sixty female intermediate EFL learners from three intact classes in Tabarestan Language Institute in Tehran participated in the study. The intact classes were assigned to three experimental groups. Moreover, to homogenize the groups, the researchers administered a general proficiency test (TOEFL, 2003) to the participants. The results revealed no significant difference among the groups in general proficiency and reading ability. Then four reading comprehension texts from TOEFL test (2005) were simplified through lexical simplification, syntactic simplification or lexical-syntactic simplification techniques. The simplified texts, along with their reading comprehension (RC) questions, formed the three versions of the post-test, each version contained either lexically, syntactically or lexical-syntactically simplified texts. Each group took one version of the post-test. The scores were analyzed through one-way ANOVA. The results revealed a significant difference among the groups. The post hoc test indicated that the lexical-syntactic simplification group significantly outperformed the lexical simplification group and performed considerably better than the syntactic simplification group. There was no significant difference between the lexical and syntactic simplification groups, although the latter showed better results.
تحقیق حاضر تاثیر انواع متفاوت سادهسازی متون (یعنی کاهش پیچیدگی واژگانی و ساختاری متون) را بر روی خواندن و درک مطلب زبانآموزان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. 60 زبانآموز زن سطح متوسط یادگیری زبان از سه کلاس آموزشی در آموزشگاه زبان طبرستان تهران در این تحقیق شرکت کردند. در ابتدا برای همسانسازی گروههای آزمایشی، محققین یک آزمون مهارت عمومی زبان (تافل 2003) را از شرکتکنندگان به عمل آوردند. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری از نظر مهارت عمومی زبان و توانایی خواندن میان سه گروه آزمایشی وجود ندارد. سپس چهار متن از آزمون تافل 2005 از سه طریق سادهسازی واژگانی، سادهسازی ساختاری و یا سادهسازی واژگانی-ساختاری ساده شدند. متون ساده شده به همراه سوالات خواندن و درک مطلبشان سه شکل پس-آزمون را تشکیل دادند. هر شکل پس-آزمون حاوی متونی بود که از نظر واژگانی، ساختاری و یا واژگانی- ساختاری مورد سادهسازی قرار گرفته بودند. هر گروه آزمایشی یکی از شکلهای پس-آزمون را جواب دادند. نتایج آزمون با استفاده از شیوه آماری تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت و تفاوت معناداری بین گروهها نشان داده شد. آزمون تعقیبی نشان داد که در پس-آزمون گروه آزمایشی سادهسازی واژگانی-ساختاری به طور معناداری از گروه آزمایشی سادهسازی واژگانی و همچنین به طور قابل مشاهدهای از گروه آزمایشی سادهسازی ساختاری بهتر عمل کرده بود. تفاوت معناداری بین گروه آزمایشی سادهسازی واژگانی و گروه سادهسازی ساختاری وجود نداشت، هر چند دومی بهتر عمل کرده بود. نتایج تحقیق میتواند برای معلمین زبان، تهیهکنندگان مطالب درسی و محققین مفید باشد.
ملخص الجهاز:
"The majority of studies on the effect of text simplification have revealed a significantly positive impact of text simplification on learners' comprehension (Anani Sarab & Karimi, 2008; Blaue, 1982; Brown, 1987; Crossley & McNamara, 2016; Gardner & Hansen, 2007; Heydari, Khodabandehlou & Jahandar, 2013; Klare, 1974; Long & Ross, 1993; Moradian, Naserpoor & Tamri, 2013; Oh, 2001; Tweissi, 1998; Yano, Long & Ross, 1994), although there have been some counterarguments (Bernhardt, 1984; Leow, 1993; Parker & Chaudron, 1987; Swaffar, 1985).
Therefore the second null hypothesis (There is no significant difference in the effects of lexical simplification and syntactic simplification on Iranian intermediate EFL learners' reading comprehension) was confirmed.
But the finding of the present study contradicted the results of the study by Arya, Hiebert, and Pearson (2001), which indicated that lexical complexity had a significant impact on American native speaker students' comprehension of science texts while syntactic complexity did not have such an effect.
Finally, the present research indicated that there was no significant difference in the effects of syntactic simplification and lexical-syntactic simplification on Iranian intermediate EFL learners' reading comprehension.
Conclusion and Implications The present study investigated the effects of different types of text simplification on intermediate EFL learners' reading comprehension and revealed that lexical-syntactic simplification was the most effective.
Moreover, the participants of the study were female students in 18-28 age range; therefore, interested researchers can investigate the effect of different types of text simplification on reading comprehension of male students and EFL learners in other age ranges."