خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش بررسی اکتساب و یادگیری دقت پرتاب از بالای شانه در کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم در شرایط تمرین ثابت، متغیر قالبی و متغیر تصادفی بود. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی بود. جامعه آماری این پژوهش کودکان دختر و پسر 5 تا 7 سال دارای اختلالات طیف اتیسم شهرستان درهشهر بودند که 18 کودک به روش در دسترس انتخاب و سپس بر اساس نمرات پیشآزمون در سه گروه تمرین ثابت، تمرین متغیر قالبی و تمرین متغیر تصادفی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در سه جلسه مداخله شرکت کردند. تکلیف شرکتکنندهها مهارت دقت پرتاب از بالای شانه به سمت هدفهایی بود که در فاصله 3 متری از افراد بر روی دیوار ترسیم شده بود. گروه تمرین ثابت با هدفی به ابعاد 60 در 60 و گروه تمرین متغیر قالبی و متغیر تصادفی به اهدافی به ابعاد 30 در 30 ، 60 در 60 و 90 در 90 سانتیمتر پرتاب از بالای شانه تمرین نمودند. مرحله اکتساب شامل شامل 6 دسته کوشش 6 تایی در طی 3 روز بود. پس از 24 ساعت آزمون یادداری و آزمون انتقال 10 دقیقه پس از آزمون یادداری با تغییر در اندازه هدف به عمل آمد. یافتهها: نتایج در مرحله اکتساب نشان داد که سه گروه تمرینی از لحاظ تغییرپذیری در اجرای خود پیشرفت داشتند اما تفاوت معنیداری نشان ندادند (5 0/0 ≤P). در مرحله یادداری گروه تمرینی ثابت بهتر عمل کردند (5 0/0 ≥P) ولی در مرحله انتقال سه گروه تمرینی قادر به انتقال مهارت خود به شرایط جدید نبودند (5 0/0 ≤P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، استفاده از تمرین ثابت در کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم میتواند به طور موثری در یادگیری تکلیف پرتاب از بالای شانه تاثیر داشته باشد. همچنین اصل ویژگی تمرین در افراد دارای اختلالات طیف اتیسم نیز مورد تایید قرار میگیرد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر به مربیان و افرادی که با کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم سروکار دارند پیشنهاد میشود در آموزش مهارتهای حرکتی به این کودکان از تمرین به روش ثابت استفاده کنند.
Objective: The purpose of this study was to evaluate the acquisition and learning task of over hand throwing accuracy in children with autism in different training conditions.
Method: This research benefited a semi-experimental method. The population of this study included male and female children with a diagnosis of autism aged 5 to 7 years old in Darrehshahr. A convenient sample of 18 children with autism was recruited. Based on their pre-test scores they were divided into three different groups of constant practice، blocked variable practice and random variable practice. The participants performed the over hand throwing task on the goals which put on their front wall with a distance of three meters away of them. Constant practice group performed current task onto target which had 60cm×60cm length whereas blocked and variable practice groups performed onto targets which had 30×30 cm، 60×60 cm and 90×90 cm length. Acquisition phase consisted of 6 blocks with each 6 trials performed during 3 days. Retention test performed after 24 hours of last session of acquisition and then transfer test performed after 10 minutes of retention test with making change in targets length.
Results: The results of the acquisition phase showed that three groups had improved performance. However، it was not significant (P≥0/05). The performance of constant practice group compared with other groups improved in retention test (p≤0/05) but nobody of three groups revealed no significant difference in transfer test (P≥0/05).
Conclusion: The current finding detected using constant practice in children with autism can contain effectively effect on the learning of over arm throwing task. Also practice specificity principle is confirmed in children with autism. According to these findings it suggests to coaches and trainer who are engage with such people to use constant practice for learning of motor skills like this.