خلاصة:
زمینه و هدف: نارساخوانی یکی شایع ترین اختلالات یادگیری است. یکی از عوامل اصلی که در این اختلال نقش عمده دارد نقص در توجه و حافظه کاری دیداری- شنیداری است که باعث مشکلات زیادی در زمینه تحصیل آنها می شود. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی (tDCS) بر توجه و حافظه کاری دیداری- شنیداری در کودکان نارساخوان دوره ابتدایی انجام گرفت.
روش بررسی: از بین دانشآموز پسر دوره ابتدایی مدارس اختلالات یادگیری شهرستان سقز به شیوه نمونه گیری هدفمند24 نفر انتخاب شدند، آزمودنی ها را به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم کرده سپس آزمونی ها قبل و بعد از درمان بوسیله آزمون ان بک[1] و آزمون خواندن کرمی نوری و مرادی (نما) مورد ارزیابی قرار گرفت، گروه مداخله 15 جلسه بصورت یک روز در میان با شدت 5/1 میلی آمپر به مدت 20 دقیقه در ناحیه DLPFC[2] تحت درمان تحریک الکتریکی مغزی (tDCS) بر اساس پروتکل درمان قرار گرفتند. اما گروه شاهد هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم افزار20 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان می دهد که بین گروه مداخله و کنترل در بهبود حافظه کاری دیداری و توجه تفاوت معنادار وجود دارد. همچنینتحریک آندی، تأثیر مثبت در بهبود عملکرد فرد در بعد شنیداری حافظه
کاری دارد اما معنادار نمی باشد.
نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که تحریک آندی بر توجه و حافظه کاری دیداری موثر و موجب بهبود مشکل نارساخوانی می باشد.
[1] N-back
[2] Transcranial direct current stimulation
Background and Aim: Dyslexia is one of the most common learning disabilities. One of the main factors that play a major role in this disorder is the defect in attention, visual and auditory working memory. For this purpose we evaluate the effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on the attention, visual and auditory working memory in children with dyslexia.
Methods: A sample of 24 male students from the primary school learning disorders in Saqqez was selected through a targeted sampling method. The subjects were randomly divided into experimental and control groups, then the tests were performed before and after treatment by the n-back test and The Karami Nouri and Morady reading test was evaluated, The intervention group consisted of 15 sessions of one-day, 1.5mA for 20 minutes in the DLPFC area under the treatment of transcranial direct current stimulation (tDCS) based on the treatment protocol. But the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using SPSS 20 software, using covariance analysis.
Results: The results show that there is a significant difference between the intervention and control groups in improving visual working memory and attention. Also, Anodchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s stimulus has a positive on improving performance in the auditory work memory, but not significant.
Conclusion: It can be concluded that anod stimulation is effective on the attention and visual working memory and improves the problem of dyslexia.