خلاصة:
تدوین مدل کمالگرایی دانشآموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبکهای فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل کمالگرایی دانشآموزان تیزهوش براساس دلبستگی ناایمن، سبکهای فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی به انجام رسید. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان مدارس تیزهوشان استان لرستان در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. حجم نمونه بهصورت در دسترس برابر با 335 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه کمالگرایی فراست و همکاران (1990)، باورهای منطقی جونز نسخه ایرانی (1384)، بینظمی هیجانی گرتز و رومر (2004)، سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990) و سبکهای اقتدار والدینی بوری (1991) بود. دادهها با استفاده از رویکرد مدل معادلههای ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه دارای رابطه علّی مثبت با کمالگرایی منفی بود ولی دو سبک فرزندپروری مقتدرانه و آسانگیر فاقد رابطه معنادار بودند. همچنین، بینظمی هیجانی دارای نقش معنادار در رابطه باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه با کمالگرایی منفی بود. نتیجهگیری: روانشناسان میتوانند با تکیه بر مداخلههای مبتنی بر تنظیم هیجان، پیشایندهای شکلگیری کمالگرایی را تحت تأثیر قرار دهند و زمینه تعدیل پیامدهای نامطلوب کمالگرایی منفی را فراهم کنند.
Objective: The aim of this study was to develop a model of perfectionism of gifted students based on insecure attachment, parenting styles and irrational beliefs mediated by emotional disorder. Method: This research is purposeful; and It was applied and descriptive in nature. The statistical population included students of gifted schools in Lorestan Province in the academic year 2020-2021. The available sample size was 335 people. The research instruments included Frost et al.'s (1990) Perfectionism Questionnaire, Jones's Logical Beliefs Iranian Edition (2005), Gertz and Roemer’s (2004) Emotional Disorder, Collins and Reid’s Attachment Styles (1990) and Bury’s parental Authority Styles (1991). The data were analyzed using the structural equation model approach. Results: The results showed that irrational beliefs, insecure attachment and authoritarian parenting style had a positive causal relationship with negative perfectionism, but the authoritative and easy parenting styles had no significant relationship with perfectionism. Emotional disorder also played a significant role in the relationship between irrational beliefs, insecure attachment, and authoritarian parenting style with negative perfectionism. Conclusion: Psychologists can rely on emotion regulation interventions to influence the preconditions for the formation of perfectionism and also moderate the adverse consequences of negative perfectionism.