Abstract:
چگونگی ارائه خدمت در مراکز فوریت ها و اورژانس بیمارستان ها، می تواند نشان دهنده وضعیت کلی ارائه خدمات در هر بیمارستان باشد. هدف این مطالعه بررسی میزان رضایتمندی بیماران از اورژانس بیمارستان حضرت ولی عصر فسا است. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت توصیفی ـ تحلیلی است. پرسشنامه خودساخته در مقیاس 5 قسمتی لیکرت، به وسیله مصاحبه تکمیل گردید. تعداد 470 نفر از بیماران مورد مصاحبه قرار گرفته، اطلاعات گردآوری شده به وسیله نرم افزارهای 18 SPSS و Minitab16 با استفاده از آزمونهای مناسب تجزیه و تحلیل شد. روایی پرسشنامه از روش ساختاری و محتوایی تامین شد. برای تعیین پایایی، آلفای کرونباخ محاسبه شد که0/91 بود. نتایج نشان می دهد 50/1 درصد نمونه مورد پژوهش مرد بودند. در بین متغیرهای دموگرافیگ و زمینه ای، بین میزان رضایتمندی و تحصیلات (P<0.001) از نظر آماری رابطه معناداری مشاهده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه دارای پنج عامل «تجهیزات و امکانات»، «بهداشت محیط»، «دسترسی»، «مراقبت» و «جنبه های رفتاری» است. رضایتمندی از «تجهیزات و امکانات» 3/41، «بهداشت محیط» 2/69، «دسترسی»3/77، «مراقبت» 3/15 و «جنبه های رفتاری» 3/11 بود. یافته های این پژوهش لزوم ارتقای کیفیت خدمات اورژانس را مشخص می کند. به نظر می رسد با اصلاح نقایص سیستم بر اساس نظر بیماران می توان رضایتمندی بالاتری حاصل کرد.
Machine summary:
"پنج عامل شناساییشده توسط تحلیل عاملی اکتشافی رسول نورالسناء، سجاد رضاییان، عباس سقایی، یوسف کریمزاده، سمیه مرادی حدود 20% واریانس متغیر کلی، یعنی میزان رضایت بیماران اورژانس بیمارستان حضرت ولی عصر فسا از کیفیت خدمات ارائه شده را تبیین میکنند که نشاندهنده درصد باالی واریانس تبیینشده توسط این عوامل است.
112 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 شکل 1: نمودار الگوی مفهومی پژوهش سنجش کیفیت خدمات درمانی در بخش اورژانس بیمارستان، مبتنی بر حقوق بیمار (یک مطالعه مقطعی) در مرحله دوم با بهرهگیری از روشهای تعیین حجم نمونه، از فرمول 2 Z pq n استفاده شده است.
112 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 2ـ تعیین سطح رضایتمندی بیماران از خدمات اورژانس در میان 42 سؤال پرسشنامه بهترین نمره میانگین (یا بهترین وضعیت) به دستآمده مربوط به «دسترسی سریع و مناسب به کادر پرستاری» با میانگین سنجش کیفیت خدمات درمانی در بخش اورژانس بیمارستان، مبتنی بر حقوق بیمار (یک مطالعه مقطعی) 12/0 و «نحوه برخورد و احترام کارکنان پذیرش» با میانگین 51/0 است.
112 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 شکل2: امتیاز هر یک از عوامل کیفیت خدمات در اورژانس بیمارستان حضرت ولی عصر فسا رسول نورالسناء، سجاد رضاییان، عباس سقایی، یوسف کریمزاده، سمیه مرادی نتایج تحلیل بر اساس آزمون کای دو همچنین بیانگر این است که بین رضایتمندی کلی بیماران و پارامترهای جنسیت (83."